ماهی یکی از بهترین منابع پروتئین، امگا سه و ویتامین دی است و محققان می گویند مصرف آن می تواند در حفظ و بهبود سلامت استخوان ها، پوست، چشم ها و سلول های عصبی مفید باشد. مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر، در سال های اخیر نگرانی هایی هم در مورد مصرف ماهی به خصوص مصرفه وجود  ماهی و آلودگی به جیوه به وجود آمده است، اما متخصصان تغذیه می گویند این ریسک در مقایسه با فوائد استفاده از ماهی بسیار کوچک است.

موسسه ملی سلامت انگلستان توصیه می کند که هر فرد حداقل دو واحد ماهی در هفته استفاده کند که حداقل یک واحد آن جزو ماهی های پرچرب باشد. هرواحد معادل حدود ۱۴۰ گرم پخته شده در نظر گرفته می شود.

 

فوائد ماهی برای سلامتی

ماهی یکی از منابع مهم پروتئین و اسیدهای چرب امگا سه است. ماهی های پرچرب به ویژه منبع خوب امگا سه محسوب می شوند که حداقل باید یک بار در هفته در بشقاب غذایی گنجانده شوند. امگا سه نوعی اسید چرب ضروری است که با بهبود سلامت قلبی رابطه مستقیم دارد.

علاوه بر این ماهی جزو منابع ویتامین دی در ؤزیم غذایی محسوب می شود که به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. همچنین ماهی حاوی ویتامین B2 نیز هست که برای پوست، چشم، سلول های عصبی و خونی مفید است.

 

ماهی در رژیم غذایی دیابتی

ماهی یکی از بهترین منابع غذایی برای مبتلایان به دیابت محسوب می شود. پروتئین موجود در ماهی بخشی از انرزی مورد نیاز روزانه را تامین کرده و امگا سه آن در حفظ سلامتی قلبی و عروقی نقش دارد.

کمبود ویتامین دی در مبتلایان به دیابت شایع است بنابراین گنجاندن ماهی در رژیم غذایی می تواند روش خوبی برای تامین ویتامین دی مورد نیاز از طریق رژیم غذایی باشد (اگرچه مهم ترین منبع ویتامین دی برای بدن، نور خورشید است).

از طرق دیگر این فرضیه علمی نیز مطرح می شود که مصرف ماهی می تواند در پیشگیری از بروز دیابت نوع دو نقش داشته باشد. اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا مصرف ماهی به تنهایی چنین تاثیری داشته یا مصرف ماهی در رژیم غذایی نشان دهنده تغذیه مناسب فرد به صورت کلی است که او را در معرض ریسک پایین تری برای ابتلا به دیابت نوع دو قرار می دهد.

 

آیا مصرف ماهی ممکن است سلامتی را به خطر بیندازد؟

مصرف بعضی از ماهی ها از جمله ماهی تن به مقدار زیاد ممکن است منجر به دریافت زیاد جیوه شود اما مقدار جیوه در اغلب ماهی ها چندان زیاد نیست. با این حال موسسه سلامت ملی انگلستان توصیه می کند که خانم های باردار و شیرده در مورد نوع ماهی مصرفی شان با پزشک مشورت کنند.

حساسیت به ماهی و غذاهای دریایی نیز از جمله حساسیت های شایع پس از حساسیت به تخم مرغ و بادام زمینی است که علائم آن شامل تهوع و استفراغ، اسهال و دلپیچه و کرامپ شکمی است.

 

منبع: انجمن دیابت انگلستان

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب