خیلی از اوقات، همین که بیماری فرد تشخیص داده می‌شود، اطرافیان یک اتاق ساکت و خلوت با یک رختخواب گرم‌ و ‌نرم برایش آماده می‌کنند تا از صبح تا شب در بسترش دراز بکشد و با استراحت، بیماری را از بدنش دور کند. شاید این روش برای برخی از بیماران موثر و حتی گاهی از اوقات بنا به توصیه پزشک معالج لازم باشد، اما برای دیابتی‌ها چطور؟

بیش از ۱۰۰ سال است که پزشکان، ورزش را جزو برنامه‌های توان‌بخشی بیماران دیابتی قرار داده‌اند با اینحال همچنان در گوشه و کنار دنیا تحقیقات مختلفی در زمینه تاثیر ورزش بر دیابت انجام می‌شود و نتیجه یکی از تازه‌ترین‌ این بررسی‌ها حاکی‌از آن است که هرچقدر بیشتر بنشینید و به زندگی سراسر ماشینی و بی‌تحرکتان بچسبید، قند خونتان هم بالاتر است.

 

تاثیر ورزش بر دیابت

پزشکان مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه لیکستر به تازگی اعلام کرده‌اند که قندخون نه فقط با ورزش نکردن بلکه با نشستن بیش‌از‌حد بالا می‌رود. البته این افزایش منحصربه قندخون نیست بلکه بر محتوای چربی‌های خون نیز موثر است. ورزش‌های ایروبیک به‌شرط آنکه به‌صورت منظم انجام شوند، باعث کاهش چربی خون بیمارانی دیابتی نوع ۱ می‌گردند. هرگونه فعالیت ورزشی که باعث سوختن ۵۰۰ کالری در طول هفته شود، ۶ درصد خطر ابتلا به دیابت را در افراد کاهش می‌دهد.

تاثیرات مثبت ورزش در بیماران دیابتی منحصر به کاهش قند و چربی خون نیست و بیماران با داشتن سبک زندگی فعال نه‌تنها آمادگی عضلانی بیشتری پیدا می‌کنند بلکه ممکن است نیازشان به مصرف انسولین و داروهای خوراکی نیز کمتر شود.

 

چطور ورزش کنیم تا قند خونمان پایین بیاید؟

درست است که پزشکان به دیابتی‌ها توصیه می‌کنند که ورزش را چاشنی روزهای زندگی‌شان کنند اما آیا هر نوع ورزشی با هر شدت و هر مدت زمانی برای این افراد موثر است؟ اگر مدت ورزش کوتاه باشد یا بیش از حد سنگین باشد یا توصیه‌های تغذیه‌ای قبل و بعد از ورزش رعایت نشده باشد، قند خون بیمار نیز کاهش پیدا نمی‌کند.

 

پیش از ورزش، بدانید

اگر دیابتی هستید و با خواندن این مطلب مصمم شده‌اید ورزش کنید، یادتان باشد که قبل از شروع قندخونتان را چک کنید و اگر ورزشتان بیشتر از نیم ساعت طول کشید، هر نیم‌ ساعت این‌ کار را تکرار کنید.

۵ دقیقه گرم کردن قبل از شروع و ۲ تا ۳ دقیقه سرد کردن پس از خاتمه ورزش را از یاد نبرید. درضمن اگر درحین ورزش دچار سردرد، سرگیجه، تپش قلب و لرز شدید فورا فعالیت را قطع کنید. تاثیرات مثبت فعالیت‌بدنی بر کاهش قندخون و پیشگیری از عوارض دیابت بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بیمارانی که با تصحیح سبک زندگی و پایین نگه‌داشتن وزن توانسته‌اند قندخون‌شان را کنترل کنند، نباید از انجام هیچ نوع ورزشی منع شوند. حتی بنابر توصیه متخصصان پزشکی ورزشی این افراد می‌توانند به‌شکل حرفه‌ای به این کار بپردازند. البته برخی ورزش‌ها مانند صخره‌نوردی ممکن است باعث افت شدید قندخون در لحظه و تهدید زندگی فرد شوند و انتخاب خوبی برای دیابتی‌ها نخواهند بود. با‌این‌حال اگر قندخون بیشتر از ۲۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا فرد دچار عوارض کلیوی و چشمی دیابت شده باشد، باید قبل از شروع با پزشک خود مشورت کند.

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب