مصرف آجیل برای مبتلایان به دیابت فوائد زیادی دارد. مطالعات مختلف نشان داده است که حتی مصرف آجیل می تواند ریسک ابتلا له دیابت نوع دو را نیز کاهش دهد. مطالعه ای که نتایج آن در ژورنال the American College of Nutrition منتشر شده، نشان می دهد مصرف آجیل با کاهش شیوع ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی و عروقی، دیابت نوع دو و سندرم متابولیک مرتبط است.

 

آیا مغزدانه های مختلف فوائد متفاوتی برای مبتلایان به دیابت دارد؟

بله، فوائد آجیل ها برای بیماران دیابتی متفاوت است. از جمله:

بادام حاوی مواد مغذی متفاوت از جمله ویتامین ای است.

گردو سرشار از اسید های چرب امگا سه است که در سلامت قلب و مغز نقش مهمی دارند.

کاشو یا بادام هندی حاویی مقادیر بالای منیزیم است.

بادام، بادام زمینی و پسته، همگی به کاهش کلسترول بد خون کمک می کنند.

تقریبا همه مغزدانه هایی که آجیل را تشکیل می دهند، برای مبتلایان به دیابت مفیدند. با این حال اگر دچار این بیماری هستید باید از مصرف آجیل های شور خودداری کنید. مصرف بیش از حد نمک به طور مداوم با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی و پرفشاری خون مرتبط است.

 

آجیل ها و کلسترول

یکی از مهم ترین فوائد آجیل ها برای مبتلایان به دیابت تاثیر آن بر کلسترول خون است. پرهیز از بالا رفتن قند خون یکی از ضروری ترین مراقبت ها در مبتلایان به دیابت است زیرا بالا رفتن کلسترول خون می تواند باعث تنگ شدن عروق و اختلال در جریان خون شود.

بادام، گردو، پسته و فندق با افزایش HDL یا کلستورل خوب خون به پایین آمدن کلسترول بدن کمک می کنند که ریسک بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

 

آجیل ها و شاخص گلایسمیک

شاخص گلایسمیک هر ماده غذایی نشان می دهد که کربوهیدرات موجود در آن با چه سرعتی جذب بدن می شود. آجیل ها شاخص گلایسمیک پایینی دارند، یعنی به آرامی قند خون را تحت تاثیر قرار می دهند.

مطالعه ای که نتایج آن در ژورنال متابولیسم منتشر شد، نشان داده که اضافه کردن بادام به نان سفید یا خوردن مغزدانه ها همراه با پاستا می تواند سرعت جذب کربوهیدارت را کاهش دهد (البته معنایش این نیست که مصرف نان سفید ایده خوبی است. شما می توانید فوائد مشابه را از خودن نان سبوس دار بدون اینکه تاثیر زیادی روی قند خونتان داشته باشد، دریافت کنید). به این ترتیب قند خون شرکت کنندگان در این مطالعه به آرامی افزایش پیدا کرد.

 

آجیل ها چقدر کالری دارند؟

۱۰۰ گرم بادام حدود ۵۷۶ کالری دارد که مقدار زیادی برای فرد مبتلا به دیابت است. به همین خاطر توصیه می شود مبتلایان به دیابت نوع دو که باید وزن کم کنند، مقدار مصرف آجیل را محدود کنند.

 

در نهایت، آیا آجیل برای مبتلایان به دیابت خوب است؟

بله، اما تاثیرات آن بسته به نوع مغزدانه ها متفاوت است. اغلب آجیل ها به دلیل داشتن امگا سه، روی سلامت قلب و عروق موثر هستند. به همین خاطر بهتر است در مصرف آجیل ها همواره تنوع را در نظر داشته باشید. بهترین آجیل ها برای مبتلایان به دیابت پسته، گردو و بادام است که خطر بیماری قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

 

منبع: انجمن دیابت انگلستان 

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب