قدیمی ها که می گفتند صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوست و شام را با دشمن، بیشتر از ما به اهمیت این وعده غذایی توجه داشتند و انگار همه رازهای آن را درک کرده بودند. این روزها با توجه به توصیه های فراوانی که در مورد خوردن صبحانه می شود، خیلی ها با این وعده آشتی کردند اما هر روز اشتباهاتی مرتکب می شوند که می تواند صبحانه سالم آنها را تبدیل به یک وعده نامناسب کند. متداول ترین این اشتباهات چیست؟

 

هر روز یک ماده غذایی جدید می خورید

بر اساس مطالعه  ای که به تازگی در انگلستان انجام شده، آنهایی که هر روز یک صبحانه جدید با مقدار کالری متفاوت می خورند، بیش از دیگران در معرض خطر چاقی موضعی و افزایش اندازه دور شکم هستند که یکی از ریسک فاکتورهای مهم بیماری های قلبی و عروقی محوسب می شود.

 

صبحانه تان خیلی کوچک و کم حجم است

در سال ۲۰۱۳ مطالعه ای روی گروهی از بیماران مبتلا به دیابت انجام شد که نشان داد سه ماه بعد از خوردن یک صبحانه کامل مغذی، قند خون و فشار خون این افراد در مقایسه با آنهایی که وعده صبحانه شان کوچک بوده، ۳ برابر بیشتر کم شده است! صبحانه ای که سرشار از پروتئین باشد، سطح هورمون گرلین یا هورمون گرسنگی را بدن پایین می آورد که هم برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی لازم است و هم برای آنهایی که می خواهند مدت طولانی تری سیر بمانند، انرژی برای فعالیت داشته باشند و به ریزه خوری نیفتند.

 

کره معمولی را به کره بادام زمینی ترجیح می دهید

با مطالعه گروهی از خانم هایی که دچار اضافه وزن هستند، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف کره بادام زمینی باعث می شود خانم ها تا بیش از ۱۲ سیر بمانند. همچنین نتایج مطالعه ای که British Journal of Nutrition منتشر شده بود، نشان داد که مصرف کره بادا زمینی به جای کره معمولی در وعده صبحانه باعث افزایش هورمون پپتید YY در بدن می شود که باعث می شود بعد از خوردن غذا احساس سیری طولانی تر و بیشتری داشته باشید.

 

خیلی دیر صبحانه می خورید

اگر صبح ها که از خواب بیدار می شوید، هیچ میلی برای خوردن صبحانه ندارید یا احساس گرسنگی نمی کنید، بهتر است نگاهی به عادت های غذاییتان بیندازید. متخصصان تغذیه به افرادی که صبح ها میلی برای خوردن صبحانه ندارند، توصیه می کنند که یک تا یک و نیم ساعت بعد از بیدار شدن، حداقل یک وعده کوچک مثل یک موز بخورند تا متابولیسم بدنشان شروع شده و مانع از ریزه خوری های بعدی شود.

 

 

همیشه برای صبحانه خوردن عجله دارید

اگر از آنهایی که هیچ وقت برای صبحانه خوردن وقت ندارند، بگذریم به آنهایی می رسیم که آنقدر صبح ها سرشان شلوغ است که نمی توانند پشت میز بنشینند اما قبل از بیرون زدن از خانه یک تکه نان شیرمال یا یک برش نان بر میدارند تا وجدان شان آسوده باشد که روزشان را به صبحانه شروع کردند! اما در واقعیت آنهایی که بدون تمرکز کافی و با عجله صبحانه می خورند زودتر گرسنه می شوند. علاوه بر این کسانی که موقع راه رفتن غذا می خورند و برای خوردنش عجله دارند، به دلیل جویدن سریع غذا به مرور دچار مشکلات گوارشی می شوند.

 

شیر بدون چربی می خورید

درست است که خوردن شیر بدون چربی انتخاب وسوسه کننده ای برای آنهایی است که رویایی لاغر شدن دارند اما چند کالری کمتر ارزش ویتامین هایی را که دیگر به بدن نمی رسند، ندارد. ویتامین های مهم موجود در شیر از نوع محلول در چربی هستند بنابراین اگر شیر بدون چربی بخورید این ویتامین ها کمتر جذب می شوند. متخصصان می گویند شیر یک تا دو درصد چربی یا شیر بادام، انتخاب بهتری برای وعده صبحانه است. البته اگر شیر بادام یا سویا می خورید حتما روی بسته بندی آن دنبال واژه «شیرین نشده» باشید چون در غیر این صورت مقدار زیادی شر به شیر اضافه شده که معمولاً هم کسی به آن توجهی ندارد.

 

به اندازه کافی پروتئین و چربی های سالم نمی خورید

پروتئین انرژی کافی برای انجام فعالیت های روزانه را فراهم می کند و چربی های سالم شما را سیر نگه می دارند و جلوی میل کاذب بین روز را می گیرند. این باور که فقط مالری مهم ایت نه منبع دریافت آن،  قدیمی شده و آنقدرها پایه و اساس ندارد. درواقع نه فقط مقدار کالری دریافتی بلکه منبعی که باعث می شود آن کالری به بدن برسد، در تنظیم برنامه غذایی روزانه اهمیت دارد. بهترین نوع صبحانه هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان و هم برای آنهایی که قصد کاهش وزن دارند، ترکیبی از پروتئین و چربی های سالم است مثلا ترکیب پنیر یا پنیر کاتیج، تخم مرغ، کره بادام زمینی یا فندق، ماست و… .

 

اولین انتخابتان قهوه است

خوردن قهوه یا نسکافه با معده خالی بدن را بیش از حد اسیدی می کند و باعث می شود که در طول روز دچار پرخوری شوید. درواقع وقتی اول صبح قهوه می خورید پیام های مربوط به سیری و گرسنگی را که قرار است به مغز برسند به هم می ریزید بنابراین اگر نمی توانید از قهوه اول صبح بگذرید، بعد از خوردن صبحانه آن را میل کنید.

 

فقط سفیده تخم مرغ می خورید

درست است که سفیده تخم مرغ بسیار کم چرب و کم کالری و سرشار از پروتئین است اما زرده آن هم منبع خوب آهن، ویتامین های گروه ب و دی محسوب می شود. درضمن وقتی برای وعده صبح تخم مرغ کامل را انتخاب می کنید احساس سیری تان طولانی تر می شود و رضایت بیشتری از خوردن این وعده خواهید داشت. اگر هم به دلیل نگرانی از بالا ر فتن کلسترول عطای زرده را به لقایش بخشیده اید، پس بد نیست بدانید که مطالعات جدید نشان داده مصرف ۵ عدد تخم مرغ کامل در هفته تاثیر چندانی رو کلسترول خون ندارد.

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب