هر روز و سر ساعت داروهایتان را می خورید ولی با این وجود گاهی وقت ها قند خون تان بدون اینکه دلیل واضحی داشته باشد، بالا یا پایین می شود؟ پس بد نیست با ۲۰ دلیلی که می تواند روی قند خون اثر بگذارد آشنا شوید.

کافیین

قند خون شما حتی از پس نوشیدن قهوه سیاه بدون شکر هم ممکن است بالا برود و گناه این مساله را باید به گردن کافئین بیندازید. این مساله در مورد چای سیاه و چای سبز و نوشیدنی های انرژی زا هم صدق می کند. البته یادتان باشد که واکنش مبتلایان به دیابت نسبت به انواع مختلف نوشیدنی ها و خوراکی ها متفاوت است، بنابراین بهترین کار این است که میزان قند خونتان را پس از هر بار مصرف نوشیدنی های کافئین دار کنترل کنید. طنز ماجرا اینجاست که دیگر ترکیبات موجود در قهوه می تواند به پیشگیری از دیابت نوع دو در افراد سالم کمک کند.

خوراکی های بدون قند

بسیاری از مواد غذایی که برچسب «بدون قند» رویشان نصب شده، قند خون را بالا می برند! چطور چنین چیزی ممکن است؟ چون همچنان حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات از منبع نشاسته هستند. بنابراین اگر می خواهید مطمئن شوید که مواد غذایی بدون قند چقدر روی قند خونتان اثر می پذارند باید مقدار کل کربوهیدرات موجود در آن را کنترل کنید. همچنین باید مراقب قندهای الکلی مانند سوربیتول و زایلیتول هم باشید. این قندها با کربوهیدرات هایی کمتر از قند (ساکاروز) به مواد خوراکی طعم شیرین می دهند، ولی همچنان می توانند روی قند خون اثر بگذارند.

غذاهای پرچرب

خودتان را مهمان یک رستوران چینی کرده اید و سقابی مملو از گوشت طعم دار شده با کنجد و مرغ ترش سفارش داده اید، اما بعد از پاک کردن ته بشقاب با خیال راحت از اینکه کربوهیدرات نخورید، متوجه شدید که قند خونتان بالا رفته است؟ یادتان باشد که مشکل فقط با کنار زدن برنج یا سیب زمینی حل نمی شود. مواد غذایی پرچرب باعث می شود قند خون شما مدت طولانی تری بالا بماند. برای اینکه بفهمید که غذاها چطور روی قند خونتان اثر می گذارند، بهتر است قند خون دو ساعته تان را هم چک کنید.

یک سرماخوردگی سخت

وقتی بدن شما مشغول مبارزه با یک بیماری است، قند خون تان بالا می رود. برای اینکه بدن تان کم آب نشود، آب و مایعات دیگر بنوشید. و اگر بیش از ۲ ساعت است که دچار اسهال یا تهوع هستید یا بیماری تان بیش از ۲ روز طول کشیده، با پزشک تان تماس بگیرید. یادتان باشد که بعضی داروها مانند آنتی بیوتیک ها یا ضد احتقان ها، اگرچه سینوس های تان را پاک می کند ولی می توانند روی قند خونتان اثر بگذارند.

استرس شغلی

خیلی درگیر هستید یا در محل کارتان خوشحال نیستید؟ این قضیه جداً به ضررتان تمام می شود. وقتی استرس دارید، بدن شما هورمون هایی ترشح می کند که باعث بالا رفتن قند می شود. این مساله به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شایع است. بنابراین بهتر است یاد بگیرید که چطور با ورزش کردن، مدیتیشین، نفس های عمیق و… استرس تان را کنترل کنید.

نوشیدنی های ورزشی

این نوشیدنی ها به شما کمک می کند تا به سرعت آب مورد نیاز بدن تان را تامین کنید ولی بعضی از این نوشیدنی ها مقدار قند بیشتری نسبت به سودا دارند. احتمالا آب معمولی همه آن چیزی است که برای یک ورزش متوسط که کمتر از یک ساعت طول کشیده نیاز دارید. نوشیدنی های ورزشی انتخاب خوبی برای ورزش های شدید تر یا ورزش هایی است که تا زمان طولانی تری ادامه پیدا کند.

میوه های خشک

میوه انتخابی سالم برای مبتلایان به دیابت است، اما یادتان باشد که میوه های خشک در اندازه کوچکتر کربوهیدرات بیشتری دارند. فقط دو  قاشق غذاخوری کشمش یا گیلاس خشک به اندازه یک تکه کوچک میوه کربوهیدرات دارد و ۳ عدد خرما می تواند ۱۵ گرم قند وارد بدن شما کند.

 

ادامه دارد…

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب