مطالعه علمی که طی ۲۰ سال اخیر جریان داشته است نشان می دهد رژیم کم چرب می تواند فوائد زیادی برای سلامتی زنان داشته باشد. رژیم غذایی کم چرب شامل مقادیر بالای میوه ها و سبزیجات است که می تواند در بلند مدت به نفع سلامتی خانم ها باشد.

مطالعاتی که پیش از این روی موش ها انجام شده بود نیز نشان داده بود که مصرف بالای چربی ها می تواند باعث به وجود آمدن تومورهای بیشتر در بدن این حیوانات در مقایسه با آنهایی شود که رژیم کم چرب داشته اند.

بعضی از این مطالعات به طور ویژه به ارتباط رژیم غذایی و سرطان روده پرداخته اند، در حالیکه بخشی دیگر از مطالعات روی ارتباط رژیم های پرچرب و احتمال ایجاد سرطان سینه در موش ها تمرکز کرده بودند.

به تازگی مطالعات انسانی نشان داده است که پیروی از رژیم غذایی کم چرب می تواند به بهبود سلامتی و افزایش طول عمر در زنانی کمک کند که به تازگی سرطان سینه در آنها تشخیص داده شده است.

در مطالعه اخیر دکتر راس پرنتیس – عضو برنامه پیشگیری از سرطان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل – و همکارانش در Women’s Health Initiative فوائد رزیم کم چرب برای زنان در سنین بعد از یائسگی را مورد بررسی قرار داده اند.

این محققان ۵۰۰۰۰ خانم را پس از سن یائسگی طی یک دوره ۲۰ ساله بررسی کرده اند تا به تاثیر رژیم غذایی کم چرب بر سرطان سینه، سرطان روده و ریسک بیماری های قلبی و عروقی پی ببرند. دستاوردهای پرنتیس و همکارانش به تازگی در ژورنال Nutrition منتشر شده است.

این تحقیقات تحت عنوان کارآزمایی بالینی اصلاح غذایی در سال ۱۹۹۳ آغاز شد. در آن زمان پرنتیس و همکارانش ۴۸۸۳۵ خانم یائسه ساکن آمریکا را وارد مطالعه کردند. از ۴۰ درصد این خانم ها خواسته شد که رژیم غذایی کم چرب داشته و میوه ها و سبزیجات و غلات بیشتری استفاده کنند، در حالیکه ۶۰ درصد دیگر رژیم غذایی سابق خود را ادامه می دادند. در  فالوآپ میانه مطالعه که حدود ۸٫۵ سال بعد انجام شد، تفاوت خاصی میان گروه کنترل و مداخله از نظر ریسک سرطان سینه، روده و بیماری عروق کرونر قلب وجود نداشت. اما در فالوآپ بعدی که در سال نوزدهم انجام شد، نتایج زیر به دست آمد:

خانم هایی که دچار سرطان سینه شده اما رژیم غذایی کم چرب داشته و میوه و سبزیجات و غلات بیشتری استفاده کرده بودند، ۱۵-۳۵ درصد ریسک کمتری برای مرگ و میر به هر علتی داشتند.

زنان گروه مداخله ۱۳-۲۵ درصد کمتر دچار دیابت وابسته به انسولین شده بودند.

زنانی که در زمان شروع مطالعه فشار خون بالا یا سابقه بیماری قلبی و عروقی نداشتند، ۱۵ تا ۳۰ درصد کمتر دچار این بیماری در طی مطالعه شده بودند.

نتایج به دست آمده از این ایده حمایت می کند که تغذیه می تواند روی سلامت عمومی افراد اثرگذار باشد و رژیم غذایی کم چرب غنی از میوه ها و سبزیجات و غلات، بدون هیچ اثر جانبی می تواند سلامتی زنان را بهبود بخشد.

البته این مطالعه محدودیت هایی نیز داشته است. از جمله اینکه دراین مطالعه هدف کاهش مصرف کلی چربی ها بوده و روی مقدار مصرف چربی های اشباع و غیراشباع تمرکز نشده است. علاوه بر این محققان تاکیدی روی مصرف غلات کامل و سبوس دار نداشته و صرفا بر افزایش مصرف غلات تمرکز کرده بودند. و این کمبودها سوالات بسیاری را درباره تغذیه و بیماری های مزمن پاسخ داده نشده باقی می گذارد.

منبع: medicalnewstoday

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب