نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای در دوران بارداری می تواند منجر به کاهش ریسک دیابت بارداری شود. رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از انواع میوه ها، سبزیجات، مغزدانه ها و دانه های روغنی، روغن زیتون، غلات کامل و ماهی است. مواد غذایی همچون گوشت قرمز، تخم مرغ و پنیر در این رژیم به ندرت استفاده شده یا مصرفشان در حد متوسط نگه داشته می شود.

نتایج یک کارآزمایی بالینی جدید که توسط محققان دو دانشگاه وارویک و کوئین مری بندن انجام شده، نشان می دهد در خانم هایی که در دوران بارداری از این رژیم غذایی استفاده می کنند، ریسک ابتلا به دیابت بارداری ۳۵ درصد کمتر است.

همچنین رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای در دوران بارداری باعث می شود که خانم ها به طور متوسط ۱٫۲۵ کیلوگرم وزن کمتری در مقایسه با سایر خانم های باردار اضافه کنند.

این مطالعه که نتایج آن در ژورنال PLOS Medicine منتشر شده، همچنین نشان داده است که این رژیم می تواند برای خانم های بارداری که دچار سایر بیماری ها از جمله پرفشاری مزمن خون یا چربی خون بالا هستند نیز موثر باشد.

بیش از ۱۲۵۰ خانم باردار از ۵ مرکز مراقبت بارداری در انگلستان در این مطالعه شرکت کنند. به عنوان بخشی از رژیم غذایی، این خانم ها روزانه ۳۰ گرم آجیل مخلوط استفاده کرده و روغن مصرفی شان از نوع زیتون فوق بکر بود.

سرویس سلامت همگانی انگلستان دیابت بارداری را تحت عنوان افزایش قند خون در دوره بارداری توصیف می کند که علائم آن شامل خستگی، خشکی دهان و افزایش احساس تشنگی است.

اگرچه در اغلب موارد دیابت بارداری پس از زایمان از بین می رود اما دیابت بارداری می تواند منجر به مشکلات مختلف برای مادر پره اکلامپسی (افزایش فشار خون در بارداری و پلی هیدرآمنیوس (افزایش مایع آمنیوتیک در شکم که می تواند منجر به زایمان زودرس شود) و در موارد نادر مرده زایی شود.

پروفسور شکیلا ثانگاراتینام از دانشگاه کوئین مری لندن می گوید: این اولین مطالعه ای است که نشان می دهد خانم های بارداری که ریسک بالایی برای ابتلا به عوارض دارند، می توانند از رژیم غذایی مدیترانه برای کنترل روند افزایش وزن در بارداری سود برده و ریسک خود را برای ابتلا به دیابت بارداری پایین نگه دارند. استفاده از این رژیم غذایی می تواند برای خانم های باردار موثر و پذیرفتنی باشد.

او همچنین متذکر می شود که توصیه های ملی تغذیه ای دوران بارداری عناصر کلیدی رژیم غذایی مدیترانه را در این دوران محدود می کند از جمله کاهش مصرف لبنیات و گوشت ها.

دکتر ثانگاراتینام اضافه می کند: خانم هایی که در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند باید تشویق شوند تا از ابتدای بارداری دست به اقدام بزنند و آجیل، روغن زیتون، میوه و غلات تصفیه نشده بیشتر و شکر و چربی حیوانی کمتری مصرف کنند.

 

منبع: independent

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب