۱٫ «آخ رژیمم خراب شد!»؛ چند بار تا به حال بعد از یک شب پرخوری، این جمله را به خودتان گفتید و کل برنامه غذایی‌تان را کنار گذاشتید چون معتقدید «همین یک بار» همه تلاش‌های قبلی‌تان را از بین می‌‌برد؟ روزی سه بار و بعد از هر وعده غذایی خودتان را وزن‌ می‌کنید و از دیدن یک کیلو افزایش وزن بعد از خوردن ناهار دچارکابوس می‌شوید؟ یک نفس عمیق بکشید و با خودتان تکرار کنید: من در مورد رژیم و چاقی و لاغری ۱۰۰ درصد دچار سوءتفاهم هستم! اگرچه خوردن کالری زیاد می تواند باعث افزایش وزن شود – چون این کالری های اضافه به صورت چربی در بدن ذخیره خواهند شد – اما یک شب پرخوری نمی تواند پیشرفت شما را در مسیر کاهش وزن برعکس یا به اصطلاح رژیم تان را خراب کند. هر چند که احتمالا پس از یک شب پرخوری احتمالا عدد بالاتری را روی ترازو خواهید دید.

 

۲٫ بیایید با این مساله مواجه شویم! نمک خوشمزه است و وقتی پرخوری می کنیم، احتمالاً سدیم بالاتری هم دریافت می کنیم. هر نوع فست فود یا غذای آماده ای یا غذاهایی که در رستوران ها طبخ می شود، معمولاً سدیم یا نمک بالاتری دارند و خوردن این غذاها یعنی شما بیش از حد مجازتان در آن روز سدیم دریافت کردید. انتظار دیدن عدد بالاتری را روی ترازو پس از خوردن یک وعده غذایی پرحجم یا بعد از خوردن اسنک و غذای آماده داشته باشید. اگر مقدار سدیمی که وارد بدنتان می شود زیاد باشد، حتی ممکن است یک دفعه تا ۲٫۵ کیلوگرم هم به وزنتان اضافه شود. ولی لازم نیست استرس بگیرید، بدن شما ظرف چند روز آینده این آب اضافی را دفع خواهد کرد و وزن تان دوباره روی تراز و پایین می رود.

 

۳٫ اگرچه بیشتر وزنی که بلافاصله پس از یک نوبت پرخوری اضافه می کنید، ناشی از دریافت سدیم و تجمع آب در بدن است، اما پس از هر بار پرخوری، مقدار کمی چربی هم ذخیره می کنید. برای اینکه ۰٫۵ کیلو چربی «واقعی» به بدن شما اضافه شود، باید ۳۵۰۰ کالری «اضافه» خورده باشید. بنابراین یک وعده فست فود ۱۵۰۰ به عنوان شام، از نظر تئوری می تواند چربی بدون شما را ۲۵۰ گرم اضافه کند. حالا، فراموش نکنید که بخشی از این کالری اضافه، کالری بوده که شما باید در وعده شام خودتان می خورید. مثلا شما قرار بوده شامی با ۷۰۰ کالری مصرف کنید و حالا فست فودی خوردید که ۱۵۰۰ کالری انرژی داشته، یک حساب و کتاب خیلی ساده نشان می دهد که مقدار کالری «اضافه» ای که توی بدن ریختید، ۸۰۰ کالری بوده است. و این یعنی کمتر از ۱۰۰ گرم چربی اضافه!

 

۴٫ درست به همین دلیل ساده است که «یک بار» پرخوری نمی تواند رژیم شما را «خراب» کند. البته فقط و فقط به این شرط که این پرخوری برایتان تبدیل به عادت روزانه نشود! چون هر ۵۰۰ کالری که روزانه اضافه بر نیاز بدنتان بخورید، آخر هفته ۵۰۰ گرم چربی به بدن شما اضافه کرده است. پس این بار اگر به هر دلیل – مهمانی ناگهانی، مسافرت برنامه ریزی نشده، سالگرد ازدواج، تولد و… –مجبور شدید برای یک روز یا شب بیشتر از رژیم تان بخوردید، وحشت نکنید، استرس نگیرید و رژیم تان را دور نیندازید! در عوض روی این تمرکز کنید که دوباره به روند سالم قبلی برگردید تا از افزایش وزن تان در بلندمدت جلوگیری کنید. مطمئن باشید ظرف دو، سه روز شما دوباره می توانید سبک زندگی سالم تان را داشته باشید و آن یک بار پرخوری تبدیل به یک خاطره محو خواهد شد.

 

*مستانه تابش، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، دانشجوی دکتری تخصصی فیزیولوژی ورزش

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب