افزایش دیدگاه های مثبت نسبت به رژیم های غذایی کم کربوهیدرات؛ اهمیت کاهش وزن برای مبتلایان به دیابت نوع دو و پیش دیابت؛ تاکید بر مصرف سبزیجات غیرنشاسته ای و به حداقل رساندن مصرف شکر و غلات تصفیه شده؛ هیچ رویکردی به درد همه افراد نمی خورد.

انجمن دیابت آمریکا به تازگی گزارشی را همراه با یک سری توصیه های کلی تغذیه ای منتشر کرده است که به کنترل و پیشگیری از دیابت کمک کرده و همچنین مانع بروز عوارضی همچون بیماری های قلبی و عروقی می شود. این گزارش بر اساس مطالعات انجام شده تا ماه فوریه سال ۲۰۱۸ منتشر شده است. اگرچه مخاطبان اصلی این گزارش متخصصان حوزه سلامت هستند، اما مطالعه آن برای همه افرادی که مشتاق بهبود رژیم غذایی شان هستند، مفید خواهد بود.

 

نکات کلیدی:

۱٫ رویکرد مثبت انجمن دیابت آمریکا نسبت به کاهش مصرف کربوهیدرات ها افزایش یافته و این یک تغییر عمده نسبت به آخرین دستورالعمل به روز رسانی شده این انجمن محسوب می شود. شواهد در زمینه رویکردهای رژیمی کم کربوهیدرات در حال افزایش است و نشان می دهد که این الگوهای غذایی می توانند به بهبود قند خون، کاهش مصرف دارو و بهبود ریسک فاکتورهای قلبی و عروقی کمک کنند.

۲٫ کاهش وزن یکی از اولویت های اصلی در زمینه دیابت و تغذیه است؛ به طوریکه هدف ۵ درصد کاهش وزن برای مبتلایان به دیابت نوع دو و ۷-۱۰ درصد کاهش وزن برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. در این گزارش آمده است که بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت نوع یک خارج از محدوده وزن ایده آل خود قرار دارند.

۳٫ مهم ترین و موکدترین توصیه غذایی برای همه افراد: افزایش مصرف سبزیجات، کاهش مصرف قند و شکر و غلات تصفیه شده، انتخاب غذاهای کامل در مقابل غذاهای فراوری شده. به خصوص توصیه های اکیدی وجود دارد که مصرف «سبزیجات غیر نشاسته ای» در رژیم غذایی روزانه افزایش پیدا کند که شامل سبزیجات برگ سبز سالادی، بروکلی، گل کلم و … است.

وقتی پای رژیم غذایی و دیابت در میان است، هیچ رویکردی به درد همه افراد نمی خورد. دکتر ویل سفالو، از محققان اصلی انجمن دیابت آمریکا در مصاحبه ای با diatribe می گوید: این گزارش که مورد توافق عمومی اعضای انجمن قرار دارد، فوق العاده جامع بوده و منعکس کننده آخرین شواهد علمی و اغلب توصیه های به روز شده تغذیه ای در زمینه دیابت است.

آلیسون اورت، نویسنده این گزارش از دانشگاه واشنگتن اضافه می کند: اعضای کمیته تدوین پس از تماس با متخصصان سراسر کشور انتخاب شدند تا ما مطمئن شویم که  تنوع آرا در تهیه آن لحاظ می شود. اعضای این کمیته نه تنها شامل متخصصان حوزه دیابت، بلکه شامل یک فرد مبتلا به دیابت به عنوان نماینده بیماران بود.

انجمن دیابت آمریکا در حال حاضر و در مقایسه با توصیه های تغذیه ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، اشتیاق و توجه بیشتری نسبت به رژیم هایی غذایی کم کربوهیدرات و الگوهای غذایی با کربوهیدرات خیلی کم نشان می دهد. نکته اصلی شامل:

۱٫ کاهش کلی مصرف کربوهیدرات برای همه بیماران مبتلا به دیابت، بیشترین شواهد علمی را برای بهبود قند خون دارد. کاهش مصرف کربوهیدرات ها می تواند در بسیاری از الگوهای غذایی که نیازها و ترجیحات فردی را براورده می کنند، اعمال شود.

۲٫ برنامه های غذایی کم یا خیلی کم کربوهیدرات می تواند برای گروه مشخصی از مبتلایان به دیابت مورد استفاده قرار بگیرد، به خصوص آن دسته از مبتلایانی که به A1C هدف نرسیده یا کاهش مصرف داروهای کاهنده قند خون برایشان در اولویت است.

۳٫ رژیم های غذایی کم کربوهیدرات می توان به بهبود ریسک فاکتورهای قلبی و عروقی از جمله HDL یا کلسترول خوب خون، تری گلیسرید، و فشار خون کمک کند.

 

توصیه ها برای کاهش وزن

در گزارش جدید انجمن دیابت آمریکا تاکید شده است که کاهش وزن برای بهبود قند خون، پیشگیری از دیابت، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و حتی به طور بالقوه در معکوس کردن روند دیابت نوع دو، اهمیت دارد. همچنین در این گزارش آمده است که شیوع چاقی در میان مبتلایان به دیابت نوع یک در حال افزایش بوده و بیش از ۵۰ درصد مبتلایان به دیابت نوع یک خارج از محدوده وزن ایده آل خود قرار دارند.

اثرات مثبت کاهش وزن – در صورت لزوم – آنقدر اهمیت دارد که انجمن دیابت آمریکا اعلام کرده هر گونه رژیم کاهش وزنی که بتواند در بلند مدت مورد استفاده قرار بگیرد، برای مبتلایان به دیابت نوع یک، دو و پیش دیابت ایده آل است. به طور گسترده تر در این گزارش توصیه شده است که:

۱٫ مبتلایان به دیابت نوع دو در صورت لزوم ۵ درصد از وزن خود را کم کنند تا بتوانند شاهد نتایج معنی دار باشند. انجمن دیابت آمریکا تاکید می کند که برای رسیدن به نتایج مطلوب، هدف کاهش ۱۵ درصد (یا بیشتر) از وزن بدن است که هدفی قابل انجام و ایمن است.

۲٫ برای مبتلایان به پیش دیابت، هدف کاهش ۷ تا ۱۰ درصد وزن برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو است.

۳٫ علاوه بر الگوهای غذایی، کنترل مقدار مصرف مواد غذایی یا سهم هر وعده نیز اهمیت زیادی دارد.

۴٫ گسترش «تلاش های مشترک» میان مراقبان بهداشتی و مبتلایان به دیابت برای کاهش وزن باید مورد توجه قرار گیرد.

۵٫ برنامه های کاهش وزن باید با افزایش سطح فعالیت بدنی روزانه ترکیب شود.

آخرین مطالعات نشان داده اند که بیماران مبتلا به دیابت حتی می توانند روند بیماری خود را با کاهش وزن کافی یا دنبال کردن رژیم های غذایی کم کربوهیدرات معکوس کنند. در گزارش جدید انجمن دیابت آمریکا حتی بخش کوچکی به روزه داری متناوب اختصاص داده شده است که به تازگی مورد توجه محققان قرار گرفته و شواهدی از تاثیر مثبت آن در زمینه دیابت و پیش دیابت وجود دارد. ما انتظار داریم که این بخش در چند سال آینده با به روز رسانی های فراوانی رو به رو شود.

 

نکات کلیدی مشترک در میان همه رویکردهای غذایی

اگرچه الگوهای غذایی مختلفی در دنیا وجود دارد از جمله رژیم غذایی کم چرب، خیلی کم چرب، مدیترانه ای، گیاه خواری یا گیاه خواری مطلق، دش، پالئو، رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا خیلی کم کربوهیدرات و… که در گزارش جدید انجمن دیابت آمریکا مرور شده اند، توصیه ها حاکی از آن است که انتخاب های تغذیه ای باید روی سه محور اصلی متمرکز شوند که در همه این رویکردها مشترک است.

۱٫ تاکید بر مصرف از سبزیجات غیر نشاسته ای مانند اسفناج، سبزیجات سالادی، گل کلم، کلم بروکلی یا بروسل، جوانه ها، مارچوبه، گوجه فرنگی، کرفس، کدو سبز و… (سبزیجات نشاسته ای که باید از  صرف شان خودداری شود شامل ذرت و سیب زمینی است).

۲٫ کاهش مصرف مصرف قند و شکر تا حد امکان و به حداقل رساندن مصرف غلات تصفیه شده مانند مثلا نوشابه، آب گازدار، نان سفید، برنج سفید، ماکارونی، آرد سفید و غیره.

۳٫ در اولویت قرار دادن مصرف غذاهای کامل در مقابل غذاهای فراوری شده مثل استفاده از غذاهایی که فقط یک ماده اولیه دارند در مقابل استفاده از غذاهایی با چند ماده اولیه مختلف.

کلی رولینگ، نماینده بیماران مبتلا به دیابت و از نویسندگان این گزارش می گوید: این گزارش جدید می گوید که خیلی از الگوهای تغذیه ای می توانند به کنترل دیابت و وضعیت سلامتی شما کمک کرده و باعث بهبود ریسک فاکتورهای مرتبط به دیابت می شود. کلید اصلی ترجیحات فردی شماست. از خودتان بپرسید: آیا این غذا یا نوشیدنی که انتخاب کردم، اهداف مرا در زمینه سلامتی ام تامین می کند یا نه؟

 

تاکید بر این نکته که: هیچ رویکردی به درد همه افراد مبتلا به دیابت نمی خورد!

برای آن دسته از افرادی که می خواهند یک پاسخ تغذیه ای مشخص بشنوند، باید بگوییم که هنوز چنین چیزی وجود ندارد. رژیم غذایی مدیترانه ای، کم چرب، گیاه خواری یا گیاه خوراری مطلق و خیلی دیگر از الگوهای تغذیه ای می توانند به کاهش A1C، وزن و ریسک عوارض قلبی و عروقی کمک کنند. درواقع هدف اصلی کاهش وزن، به حداقل رساندن نوسانات قند خون، کاهش مصرف دارو و بهبود شاخص های قلبی و عروقی (HDL، تری گلیسرید و فشار خون) است که به شما در انتخاب یک رژیم غذایی مناسب کمک می کند.

از آنجا که اغلب انتخاب بهترین روغن برای مصرف کمی مشکل است، یکی دیگر از بخش های این گزارش شامل توصیه های مربوط به مصرف چربی برای آن دسته از افرادی است که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی قرار دارند. در این گزارش آمده است که به طور عمومی جایگزین کردن چربی های اشباع مانند کره، پنیر، شیر، چربی های حیوانی و خامه با چربی های غیر اشتباع شامل روغن زیتون، روغن دانه های خوراکی مثل گردو یا کنجد یا کتان، آووکادو یا ماهی های چرب، به کاهش کلسترول کمک کرده و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد. اگرچه همچنان در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد و مطالعات بلندمدت تری مورد نیاز است.

جنیس مکلئود، یکی دیگر از نویسندگان این گزارش می گوید: رویکرد «چیزی که برای همه مناسب باشد»، اصلا مناسب نیست! و با توجه به طیف وسیع بیماران مبتلا به دیابت، ترجیحات فردی، زمینه های فرهنگی، وضعیت و شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی شان، این اصلا هم عجیب نیست.

 

منبع: diatribe.org

مستانه تابش

مشاهده همه مطالب