ایجاد روش های ایمنی که مردم بتوانند با استفاده از آن سلامتی خود را کنترل کنند، می تواند یک روش کاربردی و عملی برای مدیریت سلامت در طولانی مدت باشد. بر اساس نتایج مطالعه جدیدی که در چین انجام شده، این مساله می تواند با استفاده از پیامک محقق شود.

یک پیامک انگیزشی روی گوشی تلفن همراه به افرادی که با بیماری دیابت زندگی می کنند، این امکان را می دهد تا شرایط خود را بهتر کنترل کنند.

محققان به تازگی دریافتند که یک سری پیام های متنی انگیزشی ساده که از طریق تلفن همراه ارسال می شود، باعث بهبود کنترل قند خود در بیماران مبتلا به دیابت و بیماری عروق کرونر قلب می شود.

این روش نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و قابل دستیابی است، بلکه محققان می توانند آن را تقریبا برای هر نوع گروه جمعیتی در سراسر دنیا اجرا کنند.

محققان مبتلایان به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را به عنوان گروه هدف برای کارآزمایی بالینی انتخاب کردند، زیرا این افراد نیازمند توجه ویژه به بدنشان هستند.

در طی زمان، قند خون بالا می تواند منجر به بروز عوارض مختلف از جمله بیماری های کلیوی، بیماری های قلبی و سکته شود. و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی بیماری های قلبی و عروقی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در سراسر دنیاست. و مدیریت این شرایط نیازمند رعایت دستورالعمل هایی برای تغییر سبک زندگی است و به همین خاطر محققان به بررسی این نکته پرداخته اند که آیا استفاده از پیامک می تواند در این زمینه موثر باشد.

در گذشته، کارآزمایی های بالینی در زمینه سیستم پیامک محور محدود بود زیرا افراد اغلب به بیش از یک بیماری مبتلا هستند. اما در این مطالعه جدید محققان با انتخاب گروه مبتلا به دیابت و بیماری قلبی امیدوارند بتوانند شرایط را بیشتر با وضعیت واقعی زندگی افراد منطبق کنند.

این مطالعه روی ۵۰۲ فرد داوطلب از ۳۴ بیمارستان مختلف در چین انجامم و نتایج آن در ژورنال Cardiovascular Quality and Outcomes منتشر شده است. همه این افراد مراقبت های عمول بهداشتی را دریافت کرده اما محققان آنها را به دو گروه تقسیم و افراد یک گروه در هفته، ۶ پیام انگیزشی خودکار را دریافت کردند. این پیام ها روی فاکتورهای مختلف متمرکز بودند از جمله کنترل قند خون، سطح فشار خون، توصیه های مربوط به سبک زندگی و اهمیت تابعیت از رژیم دارویی. به عنوان مثال در یکی از این پیام ها آمده بود: «از تست کردن قند خون می ترسید چون دردتان می گیرد؟ کنار انگشتتان را امتحان کنید یا هر بار از یکی از انگشت ها تست بگیرید.» گروه کنترل در مقایسه با گروه مداخله، در ماه تنها دو پیامک دریافت می کردند که فقط از آنها برای حضورشان در مطالعه تشکر می کرد.

پس از شش ماه دریافت پیامک، سطح قند خون در گروه مداخله به طور قابل توجهی پایین تر از گروه کنترل بود. HbA1c گروه اول پس از ۲-۳ ماه، ۰٫۲ درصد کاهش نشان داد در حالیکه در گروه دوم که فقط پیام های تشکر دریافت کرده بودند، این کاهش کمتر از ۰٫۱ درصد بود.

پزشکان توصیه می کنند که سطح HbA1c کمتر از ۷ باشد تا از عوارض بیماری دیابت پیشگیری شود. و اغلب افراد (۶۹٫۳ درصد در مقایسه با ۵۲٫۶ درصد در گروه کنترل) در گروه اول که پیام های انگیزشی دریافت کرده بودند، توانستند به این هدف دست پیدا کنند.

اما از نظر فشار خون سیستولیک یا ماکزیمم، شاخص توده بدنی یا BMI و کلسترول بد خون یا LDL تفاوتی میان افراد دو گروه پس از پایان مطالعه وجود نداشت.

این محققان می گویند هنوز نمی دانند که دقیقا چرا دریافت پیامک می تواند منجر به کاهش قند خون شود.

دکتر ژیان هو از بیمارستان فووائی پکن می گویند: توصیه های مرتبط با سبک زندگی از جمله رعایت تغذیه ای در کنار توصیه به کنترل مداوم قند خون می تواند منجر به بهبود وضعیت قند خون در بیماران شود. این توصیه ها به گونه ای طراحی شده اند که اطلاعاتی را در اختیار بیماران قرار داده و به آنها با هدف گذاری و کنترل استرس کمک کرده و انگیزه بدهند.

علاوه بر این حساسیت فرهنگی به این پیام ها نیز می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. به گفته دکتر هو مردم چین توصیه ها و دستورالعمل های مشخص و مستقیم را به رویکردهای غیرمستقیم ترجیح می دهد. به همین خاطر پیام های انگیزشی با مثال های واقعی از زندگی در مقایسه با نظریه های انتزاعی کاربردی تر هستند. همچنین با توجه به فرهنگ چینی، اهداف اجتماع و خانواده محور بیشتر از دستاوردهای فردی منجر به بهبود سلامتی می شود.

یکی دیگر از موفقیت های این طرح، احساس شرکت کنندگان نسبت به این سیستم بود به طوریکه ۹۷ درصد از آن ها این پیامک ها را به صورت یک ابزار ارتباطی موثر توصیف کرده بودند.

 

منبع: medicalnewstoday

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب