پيروي از رژيم غذايي متعادل،‌ كنترل وزن و داشتن سبك زندگي سالم در کنار دريافت داروهاي مناسب و پايش قند خون به حفظ سلامتي كمك قابل توجهي مي كند.

به خاطر داشته باشید که ایجاد تغییرات کوچک که قادر به حفظ آن هستید در دراز مدت بهتر از تغییر کامل رژیم غذایی است که حفظ نشود.
درصورتی که مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستید، وزن اضافی را کاهش دهید.

در افراد داری اضافه وزن و چاقی کاهش ۵-۱۰ درصد وزن بدن به پیشگیری و درمان دیابت کمک می کند. بهتر است کاهش وزن تدریجی باشد (۵/۰ تا ۱ کیلوگرم در هفته) حتی اگر با کاهش وزن به وزن ایده آل خود نرسید از مزایای کاهش وزن برخوردار خواهید شد. کاهش وزن به هر مقدار به کنترل گلوکز و فشار خون و سلامت عمومی شما کمک می کند. بیشترین اثر را از کاهش وزن زمانی خواهید دید که کاهش وزن بدست آمده را حفظ کنید.

برای کاهش وزن، با توجه به نکات زیر شروع کنید. سعی کنید فاصله بین دو وعده کمتر از ۲ ساعت و بیشتر از ۴ ساعت نباشد. هر لقمه را ۲۰ بار بجوید. موقع خوردن غذا و مواد غذایی، روی غذایی که می خورید تمرکز کنید. سعی کنید جلوی تلویزیون، هنگام کار کردن با موبایل و یا همراه با انجام کار، چیزی نخورید. در زمان خوردن مواد غذایی آرامش داشته باشید. اگر موضوعی در زمان خوردن غذا ذهن شما را مشغول کرد، قضاوتی در مورد آن فکر نکنید و مجددا روی غذایی که می خورید تمرکز کنید.

تا جای ممکن غذاهای چرب و شیرین نخورید. شیرینی ها به شدت به سلامت شما آسیب می زنند. در مطالب بعد، مفصل راجع به شیرینی ها صحبت خواهیم کرد. به علاوه شیرینی ها بسیار پر انرژی هستند. برای مثال هر ۲۰ عدد پسته ۸۰ کیلوکالری دارد. در حالیکه هر کیک یزدی حدود ۲۰۰ کیلوکالری انرژی دارد.

برای خود یک جدول تهیه کنید و در طول روز در آن یادداشت کنید که: چی خوردم، چقدر خوردم، کجا خوردم، چرا خوردم. برای مثال اگر در پایان روز در یادداشت های خود ببینید که ۲ عدد شکلات از روی میز آشپز خانه، ساعت ۱۰ صبح. اولی را خوردم، چون گرسنه بودم. دومی را خوردم چون خوشمزه بود؛ می توانید با برداشتن ظرف شکلات از روی میز آشپزخانه این اتفاق را کنترل کنید.

منبع:

Franz, M. and A. Evert, Medical nutrition therapy for diabetes and hypoglycemia of nondiabetic origin. Mahan LK dan Escott-Stump S. Krause’s Food, nutrition and diet therapy, 2016. 11

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *