نگه داشتن قند خون در محدوده نرمال می تواند به کاهش حطر ابتلا به دیابت کمک کند. اما تا امروز بیشتر روی کاهش گلوکز یا قند خون با کاهش مصرف کربوهیدرات و دریافت کالری تمرکز شده است، در حالیکه محققان می گویند پاسخ هر فرد نسبت به غذایی که می خورد هم می تواند در این زمینه موثر باشد. اینکه قند خون در پاسخ به مصرف یک ماده غذایی خاص تا چه اندازه نوسان پیدا می کند از یک فرد به فرد دیگر متفاوت است.

بر اساس بعضی آمار منتشر شده در حال حاضر ۴۰ درصد از جمعیت بزرگسال در آمریکا،  مبتلا به پیش دیابت هستند. این وضعیت باعث می شود که قند خون بالاتر از حالت نرمال باشد و ریسک ابتلا به دیابت نوع دو، بیماری قلبی و سکته را بالا می برد. به همین دلیل هم هست که محققان همواره به دنبال یافتن راهی هستند که بتواند جلوی ابتلای افراد را به پیش دیابت بگیرند و روش ابتدایی کاهش قند خون یا گلوکز خون است. به طور کلی، این مساله نیازمند رژیم های دقیق و کنترل شده با تمرکز بر کاهش دریافت کالری و کربوهیدرات روزانه است. این گار نه تنها جلوی ابتلا به دیابت را می گیرد بلکه می تواند ریسک ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و بیماری های کلیوی را نیز پایین بیاورد.

اگرچه مطالعات جدید نشان داده است که روش های شخصی سازی شده می تواند تاثیر بیشتری بر کاهش قند خون و پیشگیری از دیابت داشته باشند. دکتر پورنا کاشیپ، محقق و عضو پروژه تحقیقاتی Individualized Medicine Microbiome مایو کلینیک می گوید: مدل های فعلی می توانند سطح قندخون را نسبتا دقیق تخمین بزنند، اما در این روش ها عمومت همه چیز از جمله چربی ها و کربوهیدرات ها در یک گروه طبقه بندی می شوند. به عنوان یک پزشک، من متوجه شده ام که همه بیماران به شکل یکسان نسبت به مواد غذایی مشابه واکنش نشان نمی دهند، درست همان طور که همه رژیم های لاغری تاثیر یکسانی روی همه افراد ندارد.

اعضای این گروه تحقیقاتی به دنبال یافتن مدلی هستند که بتواند تغییرات قند خون را پس از مصرف مواد غذایی خاص در افراد مختلف پیش بینی کند. برای طراحی این مدل سن، نوع رژیم غذایی و سطح فعالیت بدنی افراد مورد توجه قرار گرفته است. همچنین یکی دیگر از فاکتورهای مورد نظر این گروه میکروبیوم دستگاه گوارش است یعنی میلیاردها باکتری که در روده ها زندگی می کنند.

در این مطالعه ۳۲۷ فرد بزرگسال که در مینه سوتا و فلوریدا زندگی می کردند، مورد بررسی قرار گرفتند. از هر کدام از داوطلبان یک نمونه مدفوع گرفته شد که به محققان اجازه می دهد میکروبیوم هر فرد را به صورت مجزا مشخص کنند. این افراد تا شش روز تحت مطالعه بودند. صبحانه این گروه روزانه نان «بیگل» (نوع نان حلقوی که در اروپا و آمریکا معمولا در صبحانه مصرف می شود) و پنیر خامه ای مصرف کردند و برای انتخاب سایر وعده های غذایی شان در روز آزاد بودند. البته داوطلبان باید همه مواد غذایی روزانه شان را در زمان استراحت و ورزش ثبت می کردند و سطح قند خونشان هر ۵ دقیقه یک بار اندازه گیری شد.

نتایج این مطالعه در the JAMA Network Open journal در دسترس بوده و نشان می دهد که مدل طراحی شده می تواند تا ۶۲ درصد پاسخ قند خون به یک غذای خاص را به درستی تخمین بزند. این یک درستاورد بزرگ برای جلوگیری از دیابت نوع دو محسوب می شود زیرا در مدل های قبلی که بر اساس کربوهیدرات یا کالری مصرف عملکر می کرد، دقت مدل تنها ۴۰ و ۳۲ درصد بود. علاوه بر این، این تیم تحقیقاتی متوجه شدند که مواد غذایی مشخص اگرچه می توانند سطح انرژی را در بعضی افراد بالا ببرند، اما در دیگران باعث بروز خستگی می شوند.

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب