اغلب ما می دانیم که سالم خوری، ورزش و فعالیت بدنی و داشتن وزن طبیعی می تواند دیابت را از بدنمان دور نگه دارد، اما باورتان می شود که حتی عادت های کوچکی مثل استفاده از دهان شویه یا تنها ماندن در خانه هم می تواند شما را تبدیل به یک بیمار مبتلا به دیابت کند؟!

 

تنها ماندن به مدت طولانی

حتما برای شما هم پیش آمده که دلتان بخواهد توی کاناپه فرو بروید و تلوزیون ببینید و با هیچ کس هم حرف نزنید. شاید این کار برای مدت کوتاه آرامش بخش باشد اما در بلند مدت به ضررتان تمام می شود! مطالعات نشان داده است که انزوای اجتماعی یکی از ریسک فاکتورهایی است که می تواند احتمال ابتلای شما به دیابت را بالا ببرد. بر اساس یافته های جدید BMC Public Health، زنان ۷۵-۴۰ ساله ای که در فعالیت های اجتماعی شرکت نمی کنند، ۱۱۲ درصد بیش از هم سن و سالانشان در مرعض خطر دیابت نوع دو هستند.

متخصصان هنوز نمی دانند که فهالیت های اجتماعی چطور می تواند افراد را در مقابل دیابت واکسینه کند، اما به نظر می رسد افرادی که خود را از خانواده و دوستان شان دور نگه می دارند، بیشتر در معرض افسردگی هستند که این مساله به خودی خود یک ریسک فاکتور مهم برای ابتلا به دیابت است.

 

 

 

استفاده از دهان شویه

شاید کمی عجیب به نظر برشد اما مطالعه ای که در دانشگاه آلاباما انجام شده نشان می دهد افرادی که طی سه سال گذشته روی دو بار از دهان شویه استفاده کرده اند، ۵۵ درصد بیش از دیگران که از این محصولات استفاده نمی کنند، دچار دیابت نوع دو شده اند.

اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است تا علت این ارتباط را مشخص کند، اما دهان شویه ها باکتری های دهان – چه خوب و چه بد – از بین می برند. در حالیکه بعضی از این میکروب ها، دوستدار سلامت بوده و نقش مهمی در تنظیم قند خون دارند، بنابراین از بین بردنشان باعث می شود کنترل قند خون در محدوده نرمال سخت تر شود.

 

 

مصرف بیش از حد نمک

مصرف بیش از خد سدیم می تواند منجر به چاقی و اضافه وزن و همچنین ابتلای شما به دیابت شود که هر دو از جمله ریسک فاکتورهای اصلی ابتلا به دیابت هستند. اما مساله به همین جا ختم نمی شود؛ محققان سوئدی می گویند استفاده بیش از حد از نمکدان موقع غذا خوردن می تواند به طور مستقیم روی مقامت به انسولین اثر بگذارد. در واقع به ازای هر ۱۰۰۰ میلی گرم سدیمی که مصرف می کنید، ریسک شما برای ابتلا به دیابت ۴۳ درصد بیشتر می شود.

انتخاب بهتر؟ به توصیه انجمن قلب و عروق آمریکا سعی کنید میزان سدیم مصرفی تان را کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز نگه دارید و اگر بتوانید این مقدار را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز برسانید، عالی است!

 

 

دریافت استاتین ها

اگرچه «استاتین» ها نقش مهمی در تنظیم کلسترول خون دارند اما مصرف شان می تواند تا حدودی ریسک ابتلا به دیابت را افزایش دهد. نتایج مطالعه مروری که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده و به بررسی ۱۳ مقاله با حضور ۹۱۰۰۰ داوطلب پرداخته بود، نشان داد که مصرف استاتین ها می تواند ریسک ابتلا به دیابت را افزایش دهد. شواهد جدیدتری نیز در سال ۲۰۱۷ منتشر شد که نشان دهنده افزایش ۳۶ درصدی ریسک دیابت در مصرف کنندگان داروهای خانواده استاتین بود.

اگر با خواندن این مطلب قصد دارید داروی تان را قطع کنید تا مبادا به دیابت مبتلا شوید، بهتر است دست نگه دارید، چون هنوز ارتباط میان مصرف استاتین ها و دیابت به روشنی مشخص نشده است و از طرف دیگر شواهد فراوانی در دسترس است که نشام می دهد کلسترول بالا به خودی خود یکی از ریسک فاکتورهای اصلی افزایش قند خون است. بنابراین می توان گفت مصرف کنندگان استاتین ها از ابتدا هم در معرض ابتلا به بیماری دیابت نوع دو قرار داشته اند. البته بهتر است قبل از شروع دارو برای کنترل چربی خون بهتر است با پزشک معالجتان مشورت کنید زیرا برای بعضی افراد تغییر سبک زندگی، تغذیه سالم، ترک سیگار و ورزش کردن می تواند در کنترل کلسترول خون موثر باشد.

 

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب