شواهد جدید نشان می دهد که مبتلایان به دیابت نوع دو با مصرف روزانه آجیل می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و مرگ زودرس را به تاخیر بیندازند. آجیل سرشار از مواد مغذی است که می توانند روی سلامتی عمومی فرد اثر مثبت داشته باشند. این دانه های خوش طعم و عطر، منبع غنی اسیدهای چرب غیر اشباع، فیبر خوراکی، ویتامین ای، فولات (نوعی ویتامین ب) و انواع مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم و منیزیم محسوب می شوند. تازه ترین تحقیقات نشان داده است که مصرف آجیل می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن کمک کند.

در مطالعه ای که به تازگی انجام و نتایج آن در ژورنال American College of Cardiology منتشر شده، رابطه میان مصرف آجیل و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی مشخص شده است.

دیابت نوع نو یک بیماری مزمن است که به روی توانایی بدن بر متابولیسم گلوکز – اولین منبع انرژی بدن – تاثیر می گذارد. از جمله عوارض شایع این بیماری، آسیب به کلیه ها و بیماری های قلبی و عروقی است. همچنین در دو مطالعه جدید دیگر نشان داده شده است که مصرف روزانه آجیل نه تنها می تواند اثرات متابولیک مثبتی بر بدن داشته باشد بلکه مانع از افزایش وزن نیز می شود.

در سال ۲۰۱۵ دیابت به عنوان پنجمین عامل مرگ و میر در ایالات متحده آمریکا معرفی شد و هر سال ۱٫۵ میلیون مورد جدید مبتلا به دیابت در این کشور تشخیص داده می شود.

 

 

در طی سال های گذشته مطالعات فراوانی به ارتباط میان مصرف آجیل و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی پرداخته اند. در سال ۲۰۱۰ محققان اعلام کردند که مصرف آجیل می تواند در پیشگیری از عوارض دیابت و مدیریت علائم این بیماری نیز موثر باشد.

مطالعه جدیدی که American Heart Association journal Circulation Research منتشر کرده، حاوی شواهد جدید است که نشان می دهد مصرف متعادل آجیل در یک رژیم غذایی متوازن می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در بیماران مبتلا به دیابت پایین بیاورد.

در این مطالعه جدید، پژوهشگران ۱۶۰۰۰ فرد بالغ بزرگسال را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که همه انواع آجیل ها به ویژه دانه های روغنی درختی می تواند اثرات مثبتی بر سلامت افراد مبتلا به دیابت داشته باشد. این آجیل ها از جمله بادام و گردو در مقایسه با دانه هایی که در زمین رشد می کنند، حاوی مواد مغذی بیشتری هستند.

در این مطالعه مشخص شده است، افراد مبتلا به دیابت که هفته ای ۵ واحد آجیل مصرف می کنند، ۱۷ درصد ریسک کمتر برای ابتلا به بیماری های قلبی  و عروقی و ۳۴ درصد ریسک کمتر برای مرگ و میر ناشی از این وضعیت دارند. همچنین افرادی که پس از تشخیص بیماری دیابت، آجیل بیشتری مصرف می کنند، ۱۱ درصد ریسک کمتر برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و ۲۵ درصد ریسک کمتر برای مرگ و میر ناشی از این وضعیت دارند.

 

حتی مصرف مقادیر کم هم اثر بخش است!

تیم محققان به این موضوع اشاره می کنند که حتی مصرف مقادیر کمتر آجیل هم می تواند تفاوت قابل توجهی در وضعیت سلامتی افراد مبتلا به دیابت ایجاد کند. افزایش یک سروینگ آجیل به مصرف هفتگی بیماران مبتلا به دیابت می تواند ۳ درصد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و ۶ درصد مرگ و میر ناشی از این وضعیت را پایین بیاورد.

اگر چه هنوز مشخص نیست که مصرف آجیل به طور دقیق چطور می تواند روی سلامت قلب و عروق اثر بگذارد، اما به نظر می رسد مواد مغذی موجود در آجیل می تواند باعث بهبود فشار خون، کنترل قند خون و کاهش التهاب در بدن و همچنین بهبود متابولیسم چربی ها و عملکرد عروق خونی شود.

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب