وقتی تصمیم می‌گیریم رژیم بگیریم، اولین نوشیدنی که سراغش می‌رویم، چیست؟ از هر صد نفر که این سوال را بپرسید، نود نفر بدون شک می گویند چای سبز و حاضرند روی سرش این چای گیاهی قسم بخورند! ولی آیا واقعا تاثیر چای سبز در روند لاغری اینقدر بزرگ و بااهمیت است؟

به پروسه‌ای که بدن طی آن غذا و نوشیدنی را به سوخت تبدیل می‌کند، متابولیسم گفته می شود و چای سبز می‌تواند این روند را بهینه‌تر کند. علتش هم وجود کافیین و کاتچین در چای سبز است که اثر آنتی‌اکسیدانی دارند. در سال ۲۰۱۰ یک مقاله مروری با هدف بررسی تاثیر چای سبز روی کاهش وزن منتشر شد که نتایج ده‌ها مقاله دیگر در این زمینه را بررسی می‌کرد. این مقاله نشان داد که اثر چای سبز بر لاغری – اگر اثری داشته باشد – کوچک و خیلی وقت‌ها از نظر «آماری» بی‌معنی است.

حتی مقاله مروری تازه‌تری هم که منتشر شد نشان داد با وجود اینکه چای سبز می‌تواند روی روند لاغری تاثیر مثبت بگذارد، ولی این اثر از نظر بالینی هم خیلی مهم و قابل‌توجه نیست. در نهایت باید بدانید که معمولا برای کارهای تحقیقاتی از نوشیدنی‌هایی استفاده می شود که دوز بالاتری از کاتچین و کافیین دارند که ممکن است در یک فنجون چای سبز معمولی پیدا

شود

پس بالاخره چای سبز بخوریم یا نه؟

اگر طعمش چای سبز را دوست دارید، اگر می‌خواهید از تاثیر آن روی کلسترول و قلب و قند خون بهره مند شوید یا اگر دنبال ایمنی در برابر بیماری های مزمن هستید، بله، چرا که نه؟! اما اگه فقط به خاطر لاغری خودتان رو مجبور به این کار می‌کنید، بهتر است خودتان را اذیت نکنید!

 

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب