قبل از اینکه افراد به دیابت نوع 2 مبتلا شوند، تقریبا همیشه دچار وضعیتی به نام «پیش دیابت» هستند؛ وضعیتی که در آن قند خون از حد طبیعی بالاتر بوده، اما آنقدر بالا نیست که تشخیص دیابت برای فرد قرار داده شود. اما از کجا بفهمیم که در مرحله پیش دیابت هستیم یا نه؟ روش های مختلفی برای تشخیص دیابت وجود دارد. هر کدام از این روش ها برای تشخیص قطعی باید حداقل دو نوبت تکرار شوند. تست های تشخیصی دیابت باید در محیط مرتبط با مراقبت های بهداشتی (به عنوان مثال در مطب پزشک یا آزمایشگاه) انجام شود. اگر پزشک تشخیص دهد که قند خون شما خیلی بالا بوده یا اگر علائم کلاسیک (لینک شود به علائم دیابت) قند خون بالا همراه با یک آزمایش مثبت وجود داشته باشد، ممکن است برای تشخیص بیماری نیازی به آزمایش مجدد نباشد.
وقتی هشدار قند به صدا در می آید! 

A1C

تست A1C میانگین قند خون شما را در ۲-۳ ماه گذشته مشخص می کند. فاید انجام این تست برای تشخیص دیابت این است که نیازی به ناشتا ماندن یا نوشیدن چیز خاصی نیست. اگر A1C بیش از ۵/۶ درصد باشد، شما مبتلا به دیابت هستید.

A1C 
نرمالکمتر از 5/7 درصد
پیش دیابت5/7 - 6/4 درصد
دیابتبیشتر از 6/5 درصد

تست قد خون ناشتا (FPG)

این تست میزان قند خون ناشتای شما را اندازه گیری می کند. «ناشتایی» یعنی شما حدال به مدت ۸ ساعت قبل از آزمایش، غذایی نخورده یا مایعی جز آب ننوشیده باشید. این تست معمولاً در ابتدای صبح و پیش از صبحانه انجام می شود.
اگر نتیجه این تست نشاندهنده قند خون ناشتای بالای ۱۲۶ میلی گرم/دسی لیتر باشد، دیابت تشخیص داده می شود.

تست قد خون ناشتا (FPG) 
نرمالکمتر از 100میلی گرم/دسی لیتر
پیش دیابت100-125 میلی گرم/دسی لیتر
دیابتبیشتر از 126 میلی گرم/دسی لیتر

تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)

تست تحمل گلوکز خوراکی یک آزمایش دو ساعته است که قند خون شما را قبل و دو ساعت پس از نوشیدن یک مایع شیرین خاص اندازه گیری می کند. این تست به پزشک نشان می دهد که بدن شما چطور قند را متابولیزه می کند.
اگر قند خون شما دو ساعته شما بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم/دسی لیتر باشد، دیابت تشخیص داده می شود.

تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT) 
نرمالکمتر از 140 میلی گرم/دسی لیتر
پیش دیابت140-199 میلی گرم/دسی لیتر
دیابتبیشتر از 200 میلی گرم/دسی لیتر

تست قند خون تصادفی

این تست به صورت تصادفی در هر زمانی از روز و وقتی که فرد دچار علائم شدید دیابت باشد، انجام می شود.
در این حالت اگر قند خون شما شما بالاتر از ۲۰۰ میلی گرم/دسی لیتر باشد، دیابت تشخیص داده می شود.

پیش دیابت چیست؟

قبل از اینکه افراد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند، تقریبا همیشه دچار وضعیتی به نام «پیش دیابت» هستند؛ وضعیتی که در آن قند خون از حد طبیعی بالاتر بوده، اما آنقدر بالا نیست که تشخیص دیابت برای فرد قرار داده شود.
بعضی اوقات پزشکان محله پیش دیابت را بر اساس اینکه چه آزمایشی برای تشخیص آن به کار رفته است، تحمل گلوکز مختل (IGT) یا قند ناشتای مختل (IFG) می نامند. وضعیت پیش دیابت ریسک شما را برای ابتلا به دیابت نوع دو و بیماری های قلبی و عروقی افزایش می دهد.

علائم مبهم؛ خطر در کمین است!

پیش دیابت هیچ علامت واضحی ندارد، بنابراین شما ممکن است دچار این مشکل شده، اما خودتان خبر نداشته باشید.
بعضی از افرادی که در مرحله پیش دیابت قرار دارند، بعضی علائم یا مشکلات مربوط به دیابت را تجربه می کنند، اما تشخیص پیش دیابت با انجام آزمایش قابل انجام است.
اگر شما در مرحله پیش دیابت قرار داشته باشید باید هر سال یا هر دو سال یکبار از نظر احتمال ابتلا به دیابت نوع دو، آزمایش شوید.

تشخیص پیش دیابت 
A1C6/4 - 5/7 درصد
تست قد خون ناشتا (FPG)125 - 100 میلی گرم/دسی لیتر
تست تحمل گلوکز خوراکی (OGTT)199 - 140 میلی گرم/دسی لیتر

پیشگیری از دیابت نوع ۲

اگر دچار پیش دیابت باشید، به صورت خودکار به دیابت نوع ۲ مبتلا نخواهید شد. برای خیلی از افرادی که دچار پیش دیابت هستند، درمان زودهنگام می تواند قند خون را به سطوح نرمال و طبیعی بازگرداند.
مطالعات نشان داده است که ریسک شما برای ابتلا به دیابت نوع ۲ تا ۸۵ درصد کاهش پیدا می کند، اگر:

  • ۷ درصد از وزن خود را کم کنید (۶/۵ کیلوگرم برای یک فرد ۸۰ کیلویی).
  • به طور متوسط، ۳۰ دقیقه در روز و ۵ بار در هفته ورزش (مثلاً پیاده روی) کنید.

اگر نمی توانید وزن خون را به حد طبیعی یا وزن ایده آل برسانید، جای نگرانی نیست، چون حتی ۴ تا ۶ کیلو کاهش وزن نیز می تواند تفاوت های اساسی ایجاد کند.

منبع

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب