«چرا هر چقدر ورزش می‌کنم، لاغر نمی‌شم؟ آخه ایراد کارم کجاست؟»؛ در تمام سال‌هایی که به عنوان مربی با افراد مختلف کار کردم، این سوال جزو پرتکرارترین سوال هایی بوده که با آن مواجه می شوم. خیلی از افراد هستند که با هدف کاهش وزنشان به باشگاه می آیند اما با وجود ثبت نام در دوره های مختلف، یا ورزش کردن روزانه باز هم تغییری روی ترازو نمی بینند و این جوری است که بعد از چند هفته یا چند ماه دلسرد و ناامید، ورزش را کنار می گذارند. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟ مگر ورزش، چربی ها را نمی سوزاند؟ پس چرا با ورزش کردن وزن کم نمی شود؟
ورزش کردن باعث می شود بدن کالری بیشتری مصرف کند و سوخت و ساز پایه – یعنی انرژی که صرف اعمال حیاتی بدن می شود – را بالا می برد. ولی ورزش چه میزان از کالری را که به واسطه غذا دریافت کردیم می سوزاند؟
گروهی از محققان در دانشگاه بنگور انگلستان در تحقیق جدیدی که انجام دادند متوجه شدند خانم های که ۳ بار در هفته باشگاه می روند و ۴ تا ۸ هفته به این کار ادامه داده، اما تغییری در رژیم غذایی شان ایجاد نمی کنند، در نهایت نمی توانند وزن کم کنند. این ها دقیقا همان کسانی هستند که برای کاهش وزن «فقط» می خواهند ورزش کنند و دنبال ایجاد تعادل بین ورزش کردن و میزان غذایی که می خورند، نیستند. در نهایت بدنشان هم به آنها نارو می زند و وزن کم نمی شود!
در یک مطالعه مشابه دیگر محققان دیدند که خانم های چاق یا دارای اضافه وزن که با هدف کاهش وزن ورزش می گنند، بعد از انجام تمرینات ورزشی در مدت زمان معین (بدون تغییر در برنامه غذایی) با تغییر در سطح هورمون های سیری و گرسنگی مواجه می شدند و همین تغییر ساده می تواند نشان بدهد که چرا ورزش «به تنهایی» باعث کاهش وزن نمی شود. دکتر هانس پیتر کوبیس که متخصص فیزیولوژی ورزش است و این تحقیق را انجام داده، میگوید: سیستم بدن ما خیلی خوب تنظیم شده تا همیشه راهی برای جبران انرژی داشته باشد که با ورزش کردن از بین می رود. به زبان ساده اگر ورزش کنیم و کالری بسوزانیم، اما توجهی به برنامه غذایی مان نداشته باشیم، کالری سوزانده شده به سرعت جبران می شود و در نهایت وزن یا چربی بدن پایین نمی آید.
اگر چند پاراگراف بالا را خواندید و به این نتیجه رسیدید که برای کاهش وزن، ورزش کردن هیچ مزیت خاصی ندارد، کمی صبر کنید! نتایج این تحقیقات نشان می دهد که ورزش «به تنهایی» باعث کاهش وزن نمی شود، اما همراه با رژیم، برای کاهش وزن لازم است پس ورزش کنید اما مراقب رژیم غذایی تان هم باشید و درست – نه کم – غذا بخورید.

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب