محققان دانشگاه اوتاگو نیوزلند به تازگی اعلام کرده اند که ورزش با شدت بالا می تواند باعث حفظ یا بازگرداندن عملکرد قلبی از دست رفته ناشی از دیابت نوع دو شود.

در این مطالعه مشخص شده است که سه ماه ورزش با شدت بالا (تمرینات HIIT) باعث بهبود عملکرد قلبی در مبتلایان به دیابت نوع دو می شود بدون اینکه هیچ تغییری در رژیم غذایی یا داروهایشان داده باشند. نتایج این مطالعه به تازگی در American College of Sports Medicine’s journal منتشر شده است.

مطالعاتی که پیش از این انجام شده نشان دهده بهبود کنترل قند خون و تغییر سبک زندگی می تواند باعث بهبود شرایط در مبتلایان به دیابت شود اما تا پیش از این شواهی از کاهش بیماری های قلبی منتشر شده و همچنان بیماری قلبی یکی از علل اصلی مرگ و میر در مبتلایان به دیابت نوع دو است.

مطالعه محققان نیوزلندی نشان می دهد اگر شدت ورزش به اندازه کافی بالا باشد، می تواند به عنوان روشی ارزان و عملی برای بهبود عملکرد قلبی از دست رفته در مبتلایان به دیابت نوع دو روی آن حساب کرد.

ورزش متناوب با شدت بالا (HIIT) شامل بازه های زمانی کوتاه مدت از ورزش با شدت بالا (نزدیک به بیشنیه یا ۹۰ درصد ماکسیمم) مانند دویدن و از پله بالا راه رفتن است که با بازه های کوتاه ورزش با شدت متوسط مانند پیاده روی یا پیاده روی تند از هم جدا می شود.

هدف اصلی در این بیماران انجام ۱۰ دقیقه ورزش با شدت بالا در یک جلسه تمرینی ۲۰ دقیقه ای است.

به گفته این محققان آمار شیوع دیابت نوع دو در حال افزایش است و مدیریت بلندمدت آن یکی از چالش های اصلی سازمان های بهداشتی در سراسر دنیاست.

افزایش ظرفیت هوازی از طریق ورزش یکی از روش های اصلی برای پیشگیری از بیماری های قلبی است و به همین دلیل ورزش در زندگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو اهمیت زیادی دارد. اگرچه عملکرد مختل قلب دیابتی گاهی اوقات انجام ورزش را برای این بیماران سخت می کند. اما این مطالعه نشان می دهد برنامه ورزشی بر مبنای تمرینات متناوب با شدت بالا در افراد میانسال مبتلا به دیابت امین و قابل انجام است. همچنین بیماران در طی سه ماه بیش از ۸۰ درصد از این برنامه تبعیت کرده اند.

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب