با شروع تابستان، خیلی ها که به هر دلیل ممکن است اوقات فراغت بیشتری داشته باشند، به فکر شروع یک ورزش جدید یا افزایش شدت تمرینشان می افتند تا به تناسب اندام بیشتری دست پیدا کنند و مبتلایان به دیابت نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند. اگر شما هم جزو این دسته هستید و می خواهید برای کنترل بهتر قند خون یا کاهش وزن و… ورزش کنید، قبل از شروع فعالیت با تیم پزشکی خود مشورت کرده و این سوالات را هم از خودتان بپرسید.

 

سطح قند خون من چقدر است؟

قبل از ورزش، بسیار مهم است که قند خون خود را بررسی کنید تا متوجه شوید میزان قند خون شما کم، زیاد و یا در حد نرمال است. اگر قند خون پایین باشد، یک میان وعده با ۱۵ گرم کربوهیدرات مصرف کنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا قند خونتان به حالت عادی برسد. قند خونتان را پانزده دقیقه بعد دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که افزایش داشته است یا نه. اگر سطح قند خون افزایش نیافته بود، قاعده «۱۵/۱۵» (۱۵ گرم کربوهیدرات برای هیپوگلیسمی (افت قند خون) و دوباره کنترل سطح قند خون بعد از ۱۵ دقیقه) را دنبال کنید، تا زمانی که قند خون تان به محدوده طبیعی برسد. یادتان باشد که اگر قند خونتان بالا بود، در صورت امکان میزان کتون ادرار خون را کنترل کنید و در صورت وجود کتون در ادرار، ورزش نکنید‌.

 

آبا برای شرایط افت قند خون، خوراکی مناسب همراهم هست؟

خرما، قند، شربت عسل یا آب میوه میان وعده هایی هستند که می توانند در شرایط افت قند خون به کمک شما بیایند.

 

آیا دستگاه کنترل قند خون همراهم هست؟

شما با همراه داشتن دستگاه کنترل قند خون می توانید بعد از هر ۳۰ دقیقه ورزش، از قند خون خود مطلع شوید تا در صورت بروز هر گونه مشکل اقدامات لازم را انجام دهید. این مساله به خصوص در کودکان ورزشکار، کسانی که به تازگی تزریق انسولین را شروع کرده یا به تازگی متوجه بیماری خود شده اند، اهمیت زیادی دارد.

 

آیا نوشته یا نشانه ای به همراه دارد که نشان دهد من مبتلا به دیابت هستم؟

اگر در فضای آزاد یا در باشگاهی ورزش می کنید که کسی از بیماری شما اطلاعی ندارد، حتما یک نشانه یا نوشته ای همراه داشته باشید که مشخص کننده بیماری شما باشد تا در صورت بروز مشکلاتی مانند افت قند، دیگران بتوانند به شما کمک کنند.

 

آیا کفش مناسبی انتخاب کردم؟

انتخاب کفش مناسب ورزش برای مبتلایان به دیابت بیش از دیگران اهمیت دارد. در واقع شما علاوه بر راحتی و استاندارد بودن کفش، باید به نکات دیگری نیز موقع انتخاب آن توجه کنید. برای مثال کفش شما نباید هیچگونه فشار اضافی به پایتان وارد کند که باعث کبودی یا زخم شود. همچنین باید موقع ورزش از جوراب مناسب استفاده کنید که ساییدگی یا خراشی به پا وارد نشود.

پرنیان قاسمی

پرنیان قاسمی یک مربی حرفه ای بدن سازی و تی آر ایکس و کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی است. خودش از 12 سال پیش در 4 رشته به صورت تخصصی ورزش می کند و از 8 سال پیش تا امروز هم مربی بوده است. از نظر او ورزش یعنی زندگی و برای بیمار مبتلا به دیابت چه چیزی بهتر از ورزشی که بتواند کیفیت زندگی اش را بالا ببرد. عاشق نقاشی و ساز زدن است و وقتی بدنسازی کار نمی کند، می توان در زمین اسکواش پیدایش کرد. او سخت معتقد است که هر جا و با هر امکاناتی می شود ورزش کرد حتی اگر فرد مبتلا به بیماری مزمنی مثل دیابت باشد

مشاهده همه مطالب