بسیاری از مبتلایان به دیابت تصور می کنند که انجام ورزش های هوازی یا قدرتی که در باشگاه یا محیط بیرون انجام می دهند، کافی است، در حالی که واقعیت چیز دیگری است – به خصوص با توجه به سبک زندگی شلوغ و ماشینی شدن همه کارهای روزانه! در واقع شما به عنوان یک بیمار مبتلا به دیابت برای حفظ سلامتی و کنترل بهتر سطح قند خون علاوه بر ورزش باید در طول روز هم فعال باشید.مطالعات فراوانی وجود دارند که نشان می دهند نشستن طولانی مدت برای سلامت قلب و عروق و سلامت  مضر بوده و با افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن دیگر همراه است.نمی دانید چطور سطح فعالیت روزانه تان را در محیط کار، منزل یا هر مکان دیگری افزایش دهید؟ این توصیه ها را جدی بگیرید:

اگر سر کار هستید می توانید از روش های زیر برای فعال تر بودن استفاده کنید:

  • به جای آسانسور از پله استفاده کنید (در صورتی که دچار زانو درد نباشید).
  • حداقل هر ۳۰ دقیقه یک بار از روی صندلی خود بلند شوید و در فضای اتاق چند دقیقه راه بروید.
  • حرکات ورزشی را که با کمک صندلی و میز در محیط کار قابل انجام هستند، یاد بگیرید. انجام این تمرینات باعث ایجاد کشش و افزایش جریان خون در عضلات می شود.
  • در زمان استراحت یا وقت ناهار، از محل کارتان خارج شوید و در محوطه اطراف کمی قدم بزنید.
  • در حالت ایستاده حرکات کششی انجام دهید.
  • اگر از وسیله نقلیه عمومی استفاده می کنید سعی کنید در ایستگاهی پیاده شوید برای رسیدن به محل کارتان نیاز به پیاده روی بیشتری داشته باشید یا اینکه خودرو شخصی تان را در محل دورتری پارک کنید.

 

اگر در منزل یا سفر هستید می توانید از روش های زیر برای فعال تر بودن استفاده کنید:

  • کارهای سبک منزل را خودتان انجام دهید. اما دقت کنید که این فعالیت ها مناسب توان شما بوده خیلی سنگین و آزار دهنده نباشد.
  • انجام گل کاری و رسیدگی به حیاط و یا محوطه ساختمان هم انتخاب خوبی برای افزایش روزانه سطح فعالیت بدنی است.
  • موقع دیدن برنامه تلویزیونی یا فیلم مورد علاقه خود، زمان پخش پیام های بازرگانی را غنیمتی بشمارید و کمی در منزل قدم بزنید.
  • سعی کنید هر بار که مسافتی را در منزل طی می کنید، همه کار ها را با هم انجام ندهید. برای مثال برای پهن کردن لباس های شسته شده، هر بار دسته سبکتری لباس را تا رخت آویز ببرید و با این کار قدم های بیشتری بردارید.
  • زمان صحبت با تلفن داخل منزل قدم بزنید.
  • اگر در سفر و جاده هستید در ازای هر ساعت رانندگی و نشستن، چند دقیقه در صورت امکان پیاده شوید و قدم بزنید.

همه این فعالیت ها بر اساس مطالعات انجام شده توسط متخصصان انجمن دیابت آمریکا به مبتلایان به این بیماری توصیه می شود. مطالعات نشان داده اند که انجام هر کدام از این فعالیت ها می تواند به کنترل بهتر سطح قند خون شما کمک کند. پس آنها را دستکم نگیرید و از همین امروز سبک زندگی خود را تغییر دهید. یادتان باشید: در نهایت، به خاطر داشته باشید:

فعالیت بیشتر = تنظیم سطح قندخون و سوزاندن کالری بیشتر

 

منبع: American Diabetes Association 

پرنیان قاسمی

پرنیان قاسمی یک مربی حرفه ای بدن سازی و تی آر ایکس و کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی است. خودش از 12 سال پیش در 4 رشته به صورت تخصصی ورزش می کند و از 8 سال پیش تا امروز هم مربی بوده است. از نظر او ورزش یعنی زندگی و برای بیمار مبتلا به دیابت چه چیزی بهتر از ورزشی که بتواند کیفیت زندگی اش را بالا ببرد. عاشق نقاشی و ساز زدن است و وقتی بدنسازی کار نمی کند، می توان در زمین اسکواش پیدایش کرد. او سخت معتقد است که هر جا و با هر امکاناتی می شود ورزش کرد حتی اگر فرد مبتلا به بیماری مزمنی مثل دیابت باشد

مشاهده همه مطالب