یکی از مهمترین اقدامات در مراقبت از بیمار دیابتی ، کنترل و مدیریت فشار خون است. فشار خون بالا که پر فشاری خون نیز نامیده می شود باعث افزایش احتمال حمله ی قلبی، سکته ی مغزی و مشکلات بینایی و مشکلات کلیوی می شود. از هر ۳ نفر بیماردیابتی ۲ نفر از آنها مبتلا به فشار خون هستند. شما می توانید با پیگیری و چک کردن مداوم فشار خون خود از عوارض دیابت جلوگیری کنید و یا اینکه آنهارا به تعویق بیاندازید.

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون در حقیقت شدت جریان خون در درون رگ های خونی شماست.

هنگامی که تیم درمانی شما فشار خون شما را چک می کنند آن را به صورت ۲ عدد نشان می دهند، مانند ۸۰/۱۲۰٫ شما  آن را به این صورت می شنوید ۱۲۰ بر روی ۸۰٫ هر دو عدد به یک اندازه مهم هستند.

فشار خون من باید چقدر باشد؟

هم فشار خون بالا و هم دیابت خطر بیماری های قلبی، سکته ی مغزی، مشکلات بینایی و مشکلات کلیوی را افزایش می دهند. انجمن دیابت آمریکا (ADA) توصیه می کند فشار خون مورد نظر برای افراد دیابتی باید  کمتر از ۹۰/۱۴۰ میلیمتر جیوه باشد. هنگامی که شما فشار خون خود را زیر   ۹۰/۱۴۰نگاه می دارید، خطر عوارض بیماری دیابت را کاهش می دهید.

از کجا متوجه شوم که دچار فشار خون بالا هستم؟

فشار خون بالا یک مشکل بدون علامت است. تا زمانی که فشارخون شما توسط پزشک اندازه گیری نشود ممکن است متوجه فشار خون بالای خود نشوید . شما قادر به پایش میزان فشارخون خود با دستگاههای دیجیتال بازویی معتبر هستید.

من چه کاری باید انجام دهم؟

هم  تغییر در روش زندگی و هم استفاده از دارو به کنترل فشار خون کمک می کند. شیوه های درمانی در هر فردی متفاوت است. برخی از افراد می توانند با تغییر در شیوه ی زندگی ، به فشار خون هدف خود دست پیدا کنند. برخی افراد علاوه بر تغییر شیوه ی زندگی نیاز به دارو دارند. با پزشک  خود در این رابطه مشورت کنید تا بهترین روش درمانی را پیدا کنید.

تغییرات در شیوه ی زندگی

تغییر در شیوه ی زندگی می تواند در کنترل فشار خون، قند خون، و چربی خون  موثر باشد. توصیه های زیر میتواند راهگشا باشد:

تغذیه ی مناسب را انتخاب کنید .

وزن خود را کاهش دهید و یا از روش های زیر برای جلوگیری از افزایش وزن استفاده کنید.

فعالیتهای فیزیکی خود را افزایش دهید:

  • در مورد فعالیتهای فیزیکی مجاز خود با پزشکتان مشورت کنید.
  • شما باید ، روزانه ۳۰ دقیقه ورزش های ایروبیک(هوازی) مانند پیاده روی سریع و حداقل هفته ای ۲ مرتبه  به تمرین های مقاومتی بپردازید.

مصرف دخانیات را کنار بگذارید.

  • با پزشک خود در مورد روش های ترک سیگار مشورت کنید.

پزشک شما داروهای لازم برای کنترل فشارخون شما را توصیه میکند.