۱٫ اصلاً فرقی نمی کند که ۲۰ کیلو اضافه وزن داریم یا ۵ کیلو، فکر خوردن یک غذای خاص که بتواند چربی ها را به اصطلاح کله پاچه خورها بشورد و ببرد پایین، جذاب است و وسوسه کننده! خارجی اش می شود غذاهای fat burning که حداقل ۱۰۰ صفحه جست و جو در گوگل در موردشان پیدا می شود. فکر می کنید در طبیعت چند تا غذای چربی سوز پیدا می شود؟ هیچی!!! چطور چنین چیزی ممکن است؟ مگر قرار نبود آب کرفس و گریپ فروت و… چربی ها را بسوزانند و نیست و نابود کنند؟ پس آن همه نوشیدنی دیتاکسی که کله سحر توی شکم می ریزیم چه می شود؟

 

۲٫ واقعیتی که شاید برای خیلی ها مواجه شدن با آن از مواجه شدن با ورقه امتحان نهایی هم سخت تر است، این است که غذای چربی سوز در واقع آن غذایی است که باعث می شود بیشتر احساس سیری بکنید و بعداً میل کمتری برای خوردن داشته باشید. ساده تر می شود اینکه اسم چربی سوز را فقط می شود روی غذاهایی گذاشت که سیری بیشتری به شما می دهند، انرژی تان را تنظیم می کنند، میل به ریزه خوری را کم می کنند و در نتیجه خوردن این غذاهاست که شما کمتر سراغ خوردن غذاهای «اشتباه» می روید. ولی برای خیلی از آدم ها روز این طوری شروع می شود: «اگر بروکلی یا … (جای خالی را با هر چیز دیگری که دوست دارید و به عنوان چربی سوز می شناسید، پر کنید) بخوردم، شروع می کنم به سوزاندن چربی های لعنتی و اگر دونات بخورم، چربی ها توی بدن شروع به جمع شدن می کنند.» ولی آیا بدن واقعاً این طوری عمل می کند؟

 

۳٫ اجازه بدهید این طوری توضیح بدهم؛ نیاز روزانه من به کالری ۲۰۰۰ تاست. اگر این دو هزار تا بشود ۲۵۰۰ کالری، واقعاً برای بدن فرقی ندارد که کالری اضافه از بروکلی و اسفناج و کرفس و گوجه آمده یا دونات. ۵۰۰ کالری اضافه برای بدن، ۵۰۰ کالری اضافه است. و شما از هر مسیری که آن را دریافت کرده باشید، یعنی در حال جمع آوری کالری های اضافه هستید. این کالری ها چطور در بدن ذخیره می شوند؟ به صورت چربی.

 

۴٫ پس چرا بروکلی یا گل کلم یا کرفس یا گریپ فروت، به عنوان چربی سوز معرفی می شوند؟ علتش این نیست که در این مواد غذایی لزوماً ترکیب «خاص» یا معجزه آسایی وجود دارد، بلکه مساله سر بار کالری کمتر، آب بیشتر و مقدار زیاد فیبر است. کمی پیچیده است؟

 

۵٫ دونات در برابر سینه مرغ؛ باشد؟ هر دو اینها ۲۵۰ کالری دارند. حالا کدام کدام یک از اینها سریع تر شما را سیر می کند یا احساس پری طولانی تری به شما می دهد؟ خوردن کدامیکی باعث می شود زودتر به ریزه خوری بیفتید؟ شما را نمی دانم ولی من می توانم تا ۵ دونات هم در روز بخورم. ولی سعی کنید روزی ۵ تا سینه مرغ بخورید! و این کار را هر روز تکرار کنید! این مثال ساده می تواند به شما بگوید که غذای چربی سوز واقعا چیست.

 

*مستانه تابش، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، دانشجوی دکتری تخصصی فیزیولوژی ورزش

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب