یک مطالعه پایلوت نشان می دهد که مصرف غذاهای محلی که افزودنی های کمتری دارند، به کاهش چاقی شکمی، فشار خون و ریسک دیابت کمک می کند. اگرچه ایت مطالعه با حجم نمونه کم انجام شده، اما نتایج آن قابل توجه است.

غذایی که روزانه می خوریم تاثیر زیادی بر سلامت عمومی مان دارد. شیوع بالای اضافه وزن، چاقی و دیابت نوع دو نشان دهنده آن است که تا چه اندازه عادات غذایی افراد نیاز به بازنگری دارد. در حال حاضر مردم دنیا نیازمند راهنمایی های جدی و عملی در مورد رژیم غذایی روزانه خود هستند.

یک مطالعه اخیر بررسی می کند که آیا ایجاد یک تغییر کوچک در عادات خرید ما می تواند تفاوت اساسی در سلامت ما داشته باشد. و این نیاز به صورت تلاش دائمی برای یافتن رژیمی مشخص می شود که همه بیماری ها را درمان کند، کیفیت زندگی را بالا ببرد و باعث افزایش طول عمر شود.

رژیمی غذایی که بتواند حداقل بخشی از این جاهای خالی را پر کند شامل انواع میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، محدود کردن شکر، نمک و چربی است.

با این حال اغلب ما می دانیم که پیروی از یک رژیم غذایی سالم می تواند چالش برانگیز باشد. رژیم های محبوب این روزها شامل رژیم مدیترانه ای، کم کربوهیدرات، بدون کربوهیدرات، اتکینز، کتوژنیک و روزه داری متناوب است.

در یک مطالعه جدید محققان به بررسی این نکته پرداخته اند که آیا ایجاد تغییرات کوچک در شیوه های خرید کردن می تواند باعث ایجاد تغییرات قابل توجه در وضعیت سلامتی ما شود یا خیر.

 

در طی چند سال اخیر مطالعات زیادی در زمینه تاثیر مصرف مواد غذایی فراوری شده بر وضعیت سلامتی انجام شده و به طور کلی مشخص شده است که مصرف این مواد غذایی برای سلامتی عمومی مضر است. ساده ترین توضیح در مورد چرایی این مساله این است که مواد غذایی فراوری شده حاوی مقادیر بالای شکر، روغن و نمک هستند.

در یک مطالعه پایلوت جدید که نتایج آن در ژورنال Diabetes & Metabolism انجام شده، رویکرد متفاوتی به جای تمرکز بر افزودنی های موجود در مواد غذایی فراوری شده، مورد توجه قرار گرفته است.

نویسندگان این مقاله می گویند مواد افزودنی شامل مواد شیمیایی هستند که صنایع غذایی به  غذاهای مختلف اضافه می کنند تا آنها را خوش طعم و قابل نگه داری در بلند مدت کنند.

در این مطالعه که در کشور ایتالیا انجام شده، محققان به بررسی تاثیر مصرف مواد غذایی محلی به جای تمرکز بر محتوای چربی و قند موجود در مواد عذایی پرداخته اند. مواد غذایی که مصرفشان در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته است شامل پنیر، سوسیس، پاستا، شیرینی جات، بیسکوئیت و شکلات بوده است. محققان برای انجام این مطالعه از شرکت کنندگان خواستند که به جای کاهش یا قطع مصرف این مواد غذایی، آنها را از منابع محلی تهیه کنند.

نتایج این مطالعه نشان داد که شش ماه مصرف مواد غذایی محلی باعث کاهش مصرف نمک در خون شده و همچنین شاخص توده بدنی یا BMI شرکت کنندگان را نیز پایین آورده است. همچنین مصرف مواد غذایی محلی با کاهش قند خون، چربی احشایی و فشار خون سیستولیک همراه بوده و باعث بهبود امتیاز افسردگی در شرکت کنندگان شده است.

اگرچه این مطاله محدودیت هایی نیز داشته است از جمله اینکه این مطالعه به صورت پایلوت انجام شده و محققان باید این مطالعه را با گروه بزرگتری از شرکت کنندگان و در مدت زمان طولانی تری تکرار کنند.

از طرف دیگر محققان نمی توانستند شرکت کنندگان را ناآگاه از شرایط مطالعه و گروهی نگه دارند که در آن حاضر هستند. به بیان دیگر در طی دوره مطالعه شرکت کنندگان می دانستند که در چه گروهی قرار دارند چون باید از جاهای به خصوصی خرید می کردند و رژیم غذایی شان را تغییر می دادند.

با این حال به نظر می رسد کاهش مصرف مواد غذایی فراوری شده به مدت شش ماه می تواند تاثیرات متابولیکی فراوانی برای بدن داشته باشد.

 

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب