هزاران سال است که شکر به بخشی از زندگی و فرهنگی غذایی ما تبدیل شده و به شکل های مختلف در دسترس است، اما دو نوع آن یعنی شکر سفید و شکر قهوه ای بیش از همه در دسترس و محبوب هستند. خیلی از ما شکر قهوه ای را سالم تر و رژیمی تر می دانیم، اما آیا این برداشت واقعا درست است؟

از آنجا که شکر سفید و شکر قهوه ای از یک گیاه به دست می آیند، بنابراین تقریبا یکسان هستند. درواقع، شکر قهوه ای ترکیبی از شکر سفید و ملاس است و ملاس همان عصاره غلیظ و  تیره و چسبناکی است که به عنوان یک محصول جانبی در روند تهیه شکر از چغندر قند یا نیشکر به دست می آید. به همین خاطر هم هست که شکر قهوه ای رنگ تیره ای دارد و کمی ارزش تغذیه ایش بالاتر است.

مهم ترین و قابل توجه ترین تفاوت میان این دو شکر این است که شکر قهوه ای کلسیم، آهن و پتاسیم بالاتری نسبت به شکر سفید دارد. اما این مساله فقط در مقایسه با شکر سفید است! یعنی مقدار این املاح معدنی در شکر قهوه ای آن قدر ناچیز است که اصلا نمی توان آن را منبع خوبی از ویتامین یا املاح دانست.

شکر قهوه ای در مقایسه با شکر سفید کالری کمتری دارد، اما این تفاوت هم خیلی ناچیز است. هر یک قاشق چای خوری شکر قهوه ای (معادل ۴ گرم)، ۱۵ کالری دارد و کالری همین مقدار شکر سفید ۱۶٫۳ است. می بینید، تفاوت آن قدر جزیی است که اصلا نمی توان روی آن حساب کرد!

جدا از این تفاوت های کوچک، شکر سفید و قهوه ای از نظر تغذیه ای یکسان هستند و می توان گفت تفاوت عمده آنها در رنگ و طعمشان است.

 

شکر قهوه ای بخورم یا سفید؟

از آنجایی که تفاوت اصلی میان شکر قهوه ای و سفید رد طعم و رنگ آنهاست، بنابراین انتخاب یکی از این دو نوع شکر در رژیم غذایی روزانه کاملا به انتخاب شما بستگی دارد.

اگرچه شکر قهوه ای املاح بیشتری دارد، اما به طور کلی مقدار این مواد معدنی آن قدر کم است که هیچ فایده تغذیه ای خاصی ندارد یا باعث بهبود سلامتی شما نمی شود.

مهم تر اینکه شکر – چه سفید و چه قهوه ای – با چاقی، دیابت و بیماری های قلبی رابطه مستقیم دارد و به همین خاطر کمتر از ۵-۱۰ درصد از انرژی مصرفی روزانه شما باید از شکری باشد که به غذاهای مختلف اضافه شده است. و اگر دنبال سلامتی بیشتر هستید، حتی باید مصرف شکر را از این مقدار نیز محدودتر کنید.

 

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب