از طرف میلیون ها فرد مبتلا یا در معرض خطر دیابت در سراسر جهان، متعهد هستیم تا به شما در درک بهتر این بیماری مزمن کمک کنیم.

اگر دچار اضافه وزن باشید، حتما به دیابت نوع دو مبتلا می شوید
داشتن اضافه وزن یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری دیابت نوع دو است، اما عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه میزان فعالیت روزانه، سابقه خانوادگی، نژاد و سن که می توانند نقش مهمی در ابتلای شما به دیابت ایفا کنند. متاسفانه، بسیاری از افراد تصور می کنند که وزن تنها عامل کلیدی در ابتلا به دیابت نوع دو است، اما واقعیت این است که بسیاری از مبتلایان به دیابت نوع دو در محدوده وزن نرمال قرار داشته یا به طور متوسط دچار اضافه وزن هستند.

خوردن قند و شکر باعث دیابت می شود
رژیم غذایی پر کالری از هر منبعی (از جمله قند) می تواند باعث افزایش وزن شود و چاقی و اضافه وزن، ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را بالا می برد. دیابت نوع یک تحت تاثیر ژنتیک قرار دارد و عوامل ناشناخته می تواند باعث تحریک آغاز علائم بیماری شود. دیابت نوع دو به دلیل مصرف قند و شکر ایجاد نمی شود، بلکه تحت تاثیر ژنتیک و سبک زندگی شما قرار دارد.

نوشیدنی های قنددار باعث دیابت می شوند
تحقیقات نشان داده است که مصرف نوشیدنی های شیرین و قنددار با خطر ابتلا به دیابت نوع دو مرتبط است. متخصصان انجمن دیابت آمریکا توصیه می کنند که برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو، مصرف نوشیدنی های حاوی شکر محدود شود.
نوشیدنی های قند دار باعث افزایش گلوکز یا قند خون می شوند و در یک وعده صدها کالری وارد بدن شما می کنند. یک قوطی ۳۵۰ سی سی نوشابه معمولی چیزی حدود ۱۵۰ کالری و ۴۰ گرم قند دارد که معادل کربوهیدرات موجود در ۱۰ قاشق چای خوری شکر است!
نوشیدنی های حاوی شکر شامل: نوشابه، آب میوه، نوشیدنی های انرژی زا، نوشیدنی های ورزشی، چای شیرین شده و… است.

آیا دیابت یک بیماری جدی است؟
تعداد مرگ و میر سالانه ناشی از دیابت بیش از کل آمار مرگ های ناشی از سرطان سینه و ایدز در یک سال است. همچنین ابتلا به دیابت ریسک شما را برای حمله قلبی دو برابر می کند. خبر خوب اینکه کنترل این بیماری می تواند خطر ابتلا به عوارض آن را پایین می آورد.

آیا مبتلایان به دیابت باید غذاهای خاصی بخورند؟
برنامه غذای سالم برای مبتلایان به دیابت عموماً شبیه به برنامه غذایی سالم برای هر فرد دیگری است: چربی های اشباع کم، مصرف متعادل نمک، منابع پروتئینی کم چرب، سبزیجات غیر نشاسته ای، غلات کامل، چربی های سالم و میوه ها.
مواد غذایی که گفته می شود برای دیابتی ها سالم تر هستند، معمولاً فایده «ویژه‌» ای ندارند. بیشتر این غذاها همچنان باعث افزایش قند خون می شوند و اغلب گران تر هستند. همچنین ممکن است به دلیل داشتن قندهای الکلی، دارای اثر ملینی باشند.

اگر مبتلا به دیابت باشم باید کمتر از غذاهای نشاسته ای مثل برنج، نان، ماکارونی و سیب زمینی استفاده کنم؟
غذاهای نشاسته ای می توانند بخشی از یک برنامه غذایی سالم باشند، اما نکته اصلی در تنظیم چنین برنامه ای «حجم وعده» غذایی است. نان، غلات (نوع سبوس دار غلات انتخاب بهتری است)، ماکارونی، برنج و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمیی، نخود فرنگی و ذرت می توانند در برنامه غذایی روزانه شما جای داشته باشند.

هر فرد مبتلا به دیابت، چقدر کربوهیدرات می تواند بخورد؟
مقدار مصرف کربوهیدرات مجاز روزانه برای شما به عوامل متعددی بستگی دارد. شما با همراهی تیم مراقبت از سلامتی که تحت نظرشان هستید می توانید این مقدار را به طور دقیق مشخص کنید. و بعد در مورد انتخاب های غذایی و حجم هر وعده غذایی تان تصمیم بگیرید.

مبتلایان به دیابت نمی توانند شکلات و شیرینی بخورند؟
اگر خوردن شیرینی و شکلات و… جزئی از برنامه غذایی سالم همراه با فعالیت بدنی باشد، برای مبتلایان به دیابت مجاز است. هیچ غذای به اصطلاح «ممنوع»ی برای مبتلایان به دیابت وجود ندارد که غیر دیابتی ها مجاز به مصرف آن باشند. نکته کلیدی این است که مصرف شیرینی و شکلات به حداقل برسد و این انتخاب ها را برای مواقع و رویدادهای خاص نگه دارید و در روزهای عادی سعی کنید روی انتخاب های غذایی سالم تمرکز کنید.

آیا ممکن است از کس دیگری دیابت بگیرم؟
خیر. اگرچه ما هنوز دقیقاً نمی دانیم که چرا بعضی از افراد دچار دیابت می شوند و بعضی ها نه، اما می دانیم که دیابت مسری نیست و شما نمی توانید آن را مثل سرماخوردگی یا آنفلوآنزا از دیگران بگیرید. اگرچه به نظر می رسد زمینه ژنتیکی در ابتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع دو نقش دارد.

آیا مبتلایان به دیابت بیش از دیگران سرما می خورند یا بیماری می شوند؟
اگر مبتلا به دیابت باشید، لزوماً بیشتر از غیر دیابتی ها دچار سرماخوردگی و… نمی شوید. معمولاً به مبتلایان به دیابت توصیه می شود که در زمان لازم واکسن آنفلوآنزا بزنند و علتش هم این است که بیماری کنترل دیابت را سخت می کند و اگر فرد مبتلا به دیابت مبتلا به آنفلوآنزا شود، ریسک بالاتری برای دچار شدن به عوارض بیماری دارد.

اگر دچار دیابت نوع دو باشید و پزشکتان به شما بگوید که باید برای کنترل دیابتتان انسولین بزنید، معنایش این است که شما نتوانسته اید بیماری تان را مدیریت کنید؟
استفاده از انسولین برای تنظیم قند خون در محدوده سلامت، اتفاق خوبی است، نه بد. برای اغلب بیماران، دیابت نوع دو یک بیماری پیش رونده است. در مراحل اولیه تشخیص، بسیاری از بیماران می توانند با رژیم غذایی مناسب، فعالیت بدنی و استفاده از داروهای خوراکی قند خونشان را کنترل کنند، اما با گذشت زمان تولید انسولین در بدن کم و کمتر می شود و در نتیجه ممکن است داروهای خوراکی به تنهایی برای کنترل قند خون کافی نباشند.

میوه یک انتخاب غذایی سالم است، پس من می توانم بدون نگرانی از افزایش قند خون هر چه قدر دلم می خواهد میوه بخورم؟
از آنجا که میوه ها حاوی کربوهیدرات هستند، می توانند قند خون را افزایش دهند و به همین خاطر میزان مصرف میوه در رژیم غذای روزانه باید لحاظ شود. اما همچنان میوه ها انتخاب های غذایی سالمی به شمار می روند که سرشار از فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند و برای مصرفشان کافی است با مشاور تغذیه تان مشورت کنید تا نوع مقدار و تعداد دفعات مصرف میوه در روز برایتان مشخص شود.

منبع

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب

افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *