اگر صاحب یک صندلی و یک شغل پشت‌میزنشینی باشید، احتمال زیادی وجود دارد که همه ساعت‌های روزتان را نشسته سپری کنید. این جوری است که کم‌کم موقع نشستن دچار یک جور درد و ناراحتی مبهم می‌شوید. پزشکان اصطلاحات تخصصی زیادی برای تعریف و توضیح این وضعیت دارند، اما خودمانی‌اش می‌شود سندرم باسن مرده!
سندرم باسن مرده چه بلایی سرتان می‌آورد: ضعیف و کوتاه شدن عضله در این وضعیت، باعث به هم خوردن تعادل یا به وجود آمدن نوعی «بی‌تعادلی» می‌شود. نشستن طولانی‌مدت، عضله گلوتئوس مدیوس – یکی از سه ماهیچه اصلی در باسن – را ضعیف می‌کند. وظیفه این عضله ثبات بخشیدن به لگن و ران است و اگر ضعیف شود و درست عمل نکند، شما را دچار دردهای ناحیه لگن و انتهای کمر می‌کند. سر و کله این دردها معمولا موقع نشستن و گاهی راه رفتن پیدا می‌شود. گاهی اوقات حتی اعصاب این ناحیه هم درگیر شده و باعث ایجاد احساس بی‌حسی در ناحیه سرینی می‌شوند.
مهم‌ترین عامل ایجاد سندرم باسن مرده نشستن طولانی‌مدت پشت میز یا رانندگی‌های طولانی‌مدت است و چون ضعف عضلانی به تدریج بیشتر می‌شود، اغلب کسانی که دچار این سندرم هستند، اصلا نمی‌دانند چه کار غلطی انجام دادند که باعث درد شده است.
آیا می‌شود باسن را بدون جراحی و دارو و خرج زیاد از این وضعیت نجات داد؟ مسلماً بله. چاره‌‌اش چیست؟
تغییر در وضعیت کار کردن و تنظیم ساعت‌های نشستن می‌تواند دردهای ناشی از این سندرم را کم کرده یا شما را برای همیشه از شرشان خلاص کند.
اگر می خواهید باسن مرده یقه تان را نگیرد:
بعد از هر چهل دقیقه نشستن، ۲۰ دقیقه بایستید. از این زمان برای انجام مکالمات تلفنی، جا به جا کردن پرونده‌های کاری، جلسات کوتاه با همکاران و… استفاده کنید.
در صورت امکان یک میز کار ایستاده تهیه کنید. این میزها معمولاً دومنظوره هستند و ارتفاعشان قابل تنظیم است تا هم بتوانید نشسته کار کنید و هم ایستاده.
حتی اگر میزتان از نظر ارگونومیکی در بهترین وضعیت است، باز هم گاهی وقت‌ها از پشت میز بلند شوید و چند قدم راه بروید تا عضلات سرینی و پشتتان را درگیر فعالیت کنید.
و در نهایت ورزش کنید و ورزش کنید و ورزش کنید.
مستانه تابش، مشاور تغذیه و رژیم درمانی و دانشجوی دکتری تخصصی فیزیولوژی ورزش

مستانه تابش

مشاهده همه مطالب