رژیم مدیترانه در سال ۲۰۱۹ به عنوان بهترین رژیم برای بیماران مبتلا به دیابت انتخاب شد. این رژیم همچنین توانست عنوان بهترین رژیم برای قلب سالم، بهترین سبک خوردن سالم، بهترین رژیم بر پایه منابع غذایی گیاهی و همچنین ساده‌ترین رژیم غذایی برای اجرا را نیز به دست بیاورد. اما این رژیم چه ویژگی‌هایی دارد که آن را به انتخابی ایده‌آل برای بیماران مبتلا به دیابت تبدیل می‌کند؟

 

رژیم غذایی مدیترانه‌ای چه نوع رژیمی است؟

پیروی از الگوی غذایی مدیترانه‌ای به شما کمک می‌کند که نه تنها از بیماری‌های مزمن دور بمانید، بلکه وزنتان را در محدوده سالم حفظ کنید. در این رژیم میزان مصرف گوشت قرمز و چربی‌های اشباع کاهش یافته، ولی انواع روغن‌های گیاهی سالم، دانه‌های روغنی و آجیل‌ها و سایر غذاهای سالم به وفور در دسترس است. این رژیم هم می‌تواند سبک زندگی شما را اصلاح کند و هم فوائد دیگری را برایتان به دنبال خواهد داشت از جمله: کاهش وزن، سلامت مغز و قلب، پیشگیری از برخی انواع سرطان‌ها، پیشگیری از دیابت و بهبود تنظیم قند خون.

 

 

آیا فقط یک نوع رژیم غذایی مدیترانه ای وجود دارد؟

از آنجا که افراد در ایتالیا، یونان، فرانسه و اسپانیا به شیوه‌های مختلفی غذا می‌خورند و الگوهای متفاوتی دارند، بنابراین نمی‌توان گفت که تنها یک نوع رژیم غذایی مدیترانه‌ای در دنیا وجود دارد، اما بسیاری از ویژگی‌های این رژیم‌ها با هم یکسان است. این رژیم‌ها چه مشخصاتی دارند؟ تاکید بر آشپزی با منابع غذایی گیاهی، افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات، دانه‌های کامل مثل گندم سبوس‌دار، حبوبات، دانه‌های خوراکی مانند کنجد، آجیل‌ها و همچنین تاکید فراوان بر آشپزی با روغن زیتون.

در این الگوی غذایی شکر تصفیه‌شده و آرد سفید به ندرت مصرف می‌شود و چربی‌های اشباع فقط گهگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، رژیم مدیترانه‌ای شما را تشویق می‌کند تا با دوستان و اعضای خانواده‌تان غذا بخورید و شیوه غذا خوردن آگاهانه یا mindful eating را تمرین کنید و همچنین فعالیت بدنی و ورزش را به یکی از برنامه‌های روزتان تبدیل کنید.

 

رژیم مدیترانه‌ای چطور به عنوان رژیم برتر انتخاب شد؟

متخصصان حوزه‌های مختلف از جمله قلب و عروق، دیابت، تغذیه، رژیم‌درمانی، روانشناسی غذا و چاقی، به بررسی مطالعات مروری منتشرشده در خصوص این رژیم و همچنین گزارشات دولتی و سایر منابع موجود پرداخته و بر اساس فاکتورهای «سهولت اجرا»، «کامل بودن گروه‌های غذایی»، «دستیابی به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در کاهش وزن»، «پیشگیری احتمالی یا کنترل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی»، این الگوی غذایی را با عنوان رژیم برتر سال برای مبتلایان به دیابت معرفی کردند.

 

منبع: diabetesvoice

 

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب