پیاده روی یکی از بهترین شکل های ورزش یا فعالیت است. چر ؟ علتش واضح است؛ پیاده روی هیچ هزینه ای ندارد و به آموزش پیچیده ای نیاز ندارد. فقط فقط زمین خدا و یک جفت کفش کتانی و همت شما برای پیاده روی کافی است! البته اگر موزیک مورد علاقه تان را هم همراه داشته باشید که عالی خواهد بود.

پیاده روی فواید زیادی برای سلامتی شما دارد از جمله افزایش متابولیسم بدن، افزایش استقامت قلبی و عروقی و… .  افزایش سطح فعالیت به واسطه پیاده روی باعث استفاده بهتر بدن از انسولین شده و از طرفی فعالیت، افزایش گلوکز مصرفی توسط عضله را نیز به همراه دارد که در نهایت باعث کاهش قند خون می شود.

همیشه از پیاده روی به عنوان فعالیتی بسیار مفید برای تمام افراد – البته به استثنای کسانی که دچار مشکلات مفصلی هستند – یاد می شود و واقعا هم روی سلامتی و تناسب اندام تاثیرات مثبتی فراوانی دارد. اما پیاده روی هم مثل هر فعالیت دیگری برای بیماران مبتلا به دیابت نیاز به رعایت یه سری نکات ایمنی دارد، از جمله:

۱٫ هنگام پیاده روی مراقب پاهای خود باشید

قبل و بعد از پیاده روی پاهای خود را به طور کامل کنترل کنید و حواستان به هر تغییری از خراش گرفته تا تاول یا زخم باشد. همچنین جوراب هایی را که موقع پیاده روی می پوشید به دقت انتخاب کنید تا باعث ایجاد ساییدگی پا توسط کفش نشود و البته انتخاب کفش مناسب هم که اهمیت زیادی دارد. اگر بعد از پیاده روی متوجه تغییر غیرطبیعی در پای خود شدید، حتما با پزشک معالجتان تماس بگیرید.

۲٫ در مورد شدت پیاده روی مشاوره بگیرید

اگر در این زمینه تازه کار هستید، بهتر است واقع بین باشید و به اصطلاح سنگ بزرگ بر ندارید! شدت فعالیت شما – حتی شدت پیاده روی – باید بر اساس مشخصات فیزیکی مثل وزن و مقدار انسولین مصرفی تعیین شود. از طرفی برای نتیجه بخش بودن فعالیت احتیاج به زمان دارید و وقتی نتیجه بهتری می گیرید که در کنار فعالیت و تنظیم شدت آن، به تغذیه قبل و بعد پیاده روی و زمان استراحتتان نیز توجه داشته باشید.

۳٫ مراقب تغذیه قبل و بعد از پیاده روی باشید

مواد غذایی مثل موز یا سایر میوه ها، تکه ای نان جو یا ماست، همیشه انتخاب های مناسبی برای قبل و بعد ورزش در افراد غیر دیابتی هستند، ولی وقتی صحبت از دیابت می شود، علاوه بر نوع ماده غذایی که در آخرین وعده مصرف کردید، زمان مصرف هم اهمیت دارد و اینکه در حال حاضر که می خواهید پیاده روی را شروع کنید تا چه حد گرسنه هستید و قند خون تان در چه وضعیتی قرار دارد. البته یادتان باشد که همیشه و در هر حالتی لازم نیست که قبل از پیاده روی میان وعده بخورید، این مساله بستگی به مسافتی که قرار است طی کنید و شدت و سرعت راه رفتن شما خواهد داشت.

به عنوان یک قانون ساده به خاطر داشته باشید که اگر پیاده روی شما قرار است بیش از یک ساعت طول بکشد، باید یک میان وعده حاوی کربوهیدرات همراه داشته باشید. اگر به دیابت نوع یک مبتلا هستید یا دچار دیابت نوع دو بوده و از دسته داروهای سولفونیل اوره استفاده می کنید، بهتر است قبل، بعد و حین انجام فعالیت قند خون خود را کنترل کنید چون ممکن است اب افت شدید قند مواجه شوید و باید از قبل آمادگی لازم برای برای کنترل این وضعیت داشته باشید.

 

منبع: انجمن دیابت انگلستان 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب