مطالعاتی که تا امروز انجام شده نشان می دهد، دیابت و استرس به شکل های مختلف با هم در ارتباطند. به ویژه اینکه استرس هم می تواند دلیلی برای ابتلا به دیابت باشد و هم نتیجه ابتلا به آن. درواقع ابتلا به دیابت و لزوم کنترل رژیم غذایی برای تنظیم قند خون و… می تواند برای بعضی ها استرس زا باشد و از طرف دیگر استرس باعث می شود که قند خون تا حدی افزایش پیدا کند تا کنترل آن سخت تر باشد. از سوی دیگر مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد بالا بودن سطح استرس در بازه های زمانی طولانی می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را نیز افزایش دهد.

 

استرس چطور بر دیابت و قند خون اثر می گذارد؟

بر اساس مطالعات انجام شده افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب ریسک بالاتری برای ابتلا به دیابت نوع دو دارند. سابقه مطالعه در زمینه ارتباط استرس و دیابت به قرن هفدهم میلادی باز می گردد.

یک مطالعه مروری که نتایج آن در سال ۲۰۱۰ انجام شد، نشان داد افرادی که دچار اضطراب، استرس، افسردگی و یا ترکیبی از این شرایط روانی هستند، بیش از دیگران به استرس مبتلا می شوند.

محققان می گویند عوامل محرک های استرس مختلفی وجود دارند که می توانند که می توانند احتمال بروز استرس را افزایش دهند، از جمله:

  • حوادث استرس زا یا تجربه های آسیب زا
  • استرس روانی عمومی
  • استرس شغلی
  • خشم و عصبانیت و ستیزه خویی
  • خواب نامرتب
  • محققان دانشگاه آمستردام در توضیح ارتباط میان استرس و دیابت به سه عامل مهم پرداخته اند: عوامل مرتبط با سبک زندگی، تاثیر استرس بر سطح هورمونی بدن و تاثیر استرس بر سیستم ایمنی. اگرچه همه این موارد در حال حاضر در حد تئوری بوده و نتایج مطالعات در این زمینه تا حدی متناقض است.

 

استرس و تاثیر آن بر عوامل سبک زندگی

سطوح بالای استرس می تواند باعث شود که فرد یک سری عادت های روزانه ناسالم پیدا کند و هر کدام از این عادت ها به خودی خود می توانند ریسک شما را برای ابتلا به دیابت بالا ببرند، از جمله:

  • نداشتن برنامه غذایی سالم
  • نداشتن فعالیت بدنی کافی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف زیاد الکل

و…

 

تاثیر استرس بر وضعیت هورمونی

یکی دیگر از تئوری هایی که در زمینه ارتباط استرس و دیابت وجود دارد، تاثیر سطح استرس بر وضعیت هورمونی بدن است. استرس می تواند باعث تحریک شد  محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – آدرنال و سیستم عصبی سمپاتیک شود که وضعیت هورمونی بدن را تغییر می دهد؛ درواقع استرس باعث افزایش ترشح کورتیزوال و پایین آمدن هورمون های جنسی در بدن می شود و سطح این هورمون ها در بدن بر سطح هورمون انسولین اثر می گذارد.

هورمون کورتیزول اغلب تحت عنوان هورمون استرس شناخته می شود که می تواند منجر به تحریک تولید گلوکز و افزایش سطح قند در خون شود.

معمولاً افرادی که استرس زیادی دارند، به مرور زمان متوجه افزایش نسبت دور شکم به دور باسنشان می شوند. به طوریکه کم کم اندازه شکم از دور باسن بزرگتر شده و این شکل از چاقی، ریسک فاکتور مهمی برای ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و عروقی است.

 

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی

از سوی دیگر، استرس مزمن نیز می تواند باعث بر سیستم ایمنی بدن اثر منفی داشته باشد. در یک مطالعه محققان متوجه شده است که یک پاسخ مشخص سیستم ایمنی نسبت به استرس مزمن مشابه پاسخی است که در شرایط بیماری دیابت نوع دو دیده می شود.

 

استرس چطور بر قند خون من اثر می گذارد؟

برای اینکه متوجه شوید آیا شرایط استرس زا بر قند خونتان اثر دارد یا نه، می توانید در ساعات مختلف روز قند خونتان را کنترل کنید. بهتر است برای این کار جدولی تهیه کنید و در کنار عدد قند خون، احساسی که در آن زمان از روز داشتید، شرایط روانی و نوع و مقدار غذایی که خورده بودید را یادداشت کنید و در ویزیت بعدی این موارد را با پزشکتان کنترل کنید.

 

منبع: medicalnewstoday

 

 

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب