یکی از دلایلی که باعث می شود به عنوان فرد مبتلا به دیابت بیشتر نسبت به تغذیه سالم و انجام فعالیت بدنی حساس باشید، سلامت استخوان های شماست.

بیماران مبتلا به دیابت نوع یک تراکم استخوان کمی دارند که این مساله ریسک آنها را برای ابتلا به پوکی استخوان و انواع شکستگی ها افزایش می دهد. البته افراد مبتلا به دیابت نوع دو که معمولاً چاق یا دارای اضافه وزن هستند هم با وجود داشتن تراکم استخوان بالاتر، در معرض این شکستگی ها قرار دارند. و یادتان باشد که هر چه سن شما بالاتر می رود، توده عضلانی و تراکم استخوان های شما نیز کمتر می شود.

بنابراین دیابت در کنار همه مشکلاتی که می تواند برای بینایی یا سیستم عصبی شما ایجاد کند، روی تعادل شما هم اثر منفی می گذارد.

یک رژیم غذایی سالم با مقدار کافی کلسیم، ویتامین دی و تمرینات منظم که باعث تحمل وزن بدن می شود، کلید کند شدن روند از دست رفتن توده استخوانی، بهبود تعادل و جلوگیری از خطر زمین خوردن و افتادن است. از طرف دیگر تقویت عضلات و استخوان ها باعث افزایش عملکرد روزانه و کیفیت زندگی شما نیز خواهد شد.

از ساده ترین ورزش هایی که همراه با تحمل وزن بدن هستند می توان به راه رفتن، آرام دویدن، دوچرخه سواری، رقصیدن و یا حتی وزنه برداری اشاره کرد. انجام حرکات ساده دیگر مثل نشستن و برخواستن روی صندلی مشابه حرکت اسکوات، بالا رفتن از پله با ارتفاع مناسب و یا حتی در حالت ایستاده روی پنجه و پاشنه رفتن، به تقویت عضلات پا کمک کرده و باعث بهبود تعادل می شود. و یادتان باشد که تعادل بهتر یعنی خطر کمتر در افتادن و زمین خوردن.

اگر مبتلا به دیابت هستید و به سلامت استخوان های تان اهمیت می دهید، برای انجام فعالیت بدنی تا سن ۶-۵۰ سالگی صبر نکنید، در هر سنی هستید توصیه ما را به خاطر داشته باشید: «داشتن شیوه زندگی فعال برای همه عمر لازمه حفظ سلامت استخوان و مدیریت دیابت است».

 

منبع: www.joslin.org

 

پرنیان قاسمی

پرنیان قاسمی یک مربی حرفه ای بدن سازی و تی آر ایکس و کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی است. خودش از 12 سال پیش در 4 رشته به صورت تخصصی ورزش می کند و از 8 سال پیش تا امروز هم مربی بوده است. از نظر او ورزش یعنی زندگی و برای بیمار مبتلا به دیابت چه چیزی بهتر از ورزشی که بتواند کیفیت زندگی اش را بالا ببرد. عاشق نقاشی و ساز زدن است و وقتی بدنسازی کار نمی کند، می توان در زمین اسکواش پیدایش کرد. او سخت معتقد است که هر جا و با هر امکاناتی می شود ورزش کرد حتی اگر فرد مبتلا به بیماری مزمنی مثل دیابت باشد

مشاهده همه مطالب