بسیاری از مردم در سراسر جهان مبتلا به دیابت هستند؛ شرایط متابولیکی که باعث  می شود بدن به درستی نتواند سطح قند خون را تنظیم کند. محققان در حال حاضر می دانند که نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب می تواند ریسک ابتلا به دیابت را بالا ببرد، اما واقعا کدام دسته از ورزش ها خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که تقویت قدرت عضلانی می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

به تازگی محققات به بررسی تاثیر ورزش و فعالیت بدنی بر دیابت نوع دو پرداخته اند و هدف اصلی این مطالعات مشخص کردن نوع فعالیت هایی بوده است که می تواند بیش از همه خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد.

این مطالعه با همکاری محققان دانشگاه کارولینای جنوبی، موسسه تحقیقاتی پنینگتون و دانشکده پزشکی کوئینزلند استرالیا انجام شده است.

نتایج این مطالعه که در European Journal of Endocrinology انجام شده، نشان می دهد افرادی که به دلیل انجام ورزش های مقاومتی از قدرت عضلانی متوسطی برخوردار هستند، به طور معناداری کمتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارند.

به گفته محققان این تاثیر، مستقل از فاکتورهای دیگر مانند سلامت قلبی ریوی است. همچنین مشخص شده است که داشتن توده عضلانی در حد متوسط می تواند این تاثیر را روی وضعیت متابولیکی فرد داشته باشد و افزایش حجم عضلانی لزوما باعث تقویت این تاثیر نمی شود.

پروفسور دوک-چال لی می گوید بر اساس نتایج این مطالعه، ورزش های مقاومتی با شدت متوسط می تواند برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو موثر باشد. اگرچه به گفته وی هنوز نمی توان به دقت مشخص کرد که چه مقدار ورزش برای رسیدن به این هدف کافی است.

لی می گوید: «به طور طبیعی مردم می خواهند بدانند که هر چند وقت یکبار باید وزنه بزنند یا داشتن چه مقدار توده عضلانی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت لازم است، اما مساله آنقدرها هم ساده نیست. به عنوان محقق ما روش های مختلفی برای اندازه گیری قدرت عضلانی داریم اما مطالعات بیشتری لازم است تا دوز مناسب ورزش مقاومتی را مشخص کند زیرا این مساله در مورد افراد مختلف با وضعیت سلامتی متفاوت، متفاوت است.

برای انجام این مطالعه، محققان ۴۶۸۱ فرد بالغ بزرگسال ۲۰ تا ۱۰۰ ساله را که هیچ کدام در هنگام شروع مبتلا به دیابت نبودند، مورد بررسی قرار دادند. همه این افراد برای متعهد شده بودند که برای بررسی قدرت عضلانی، پرس پا و سینه را انجام دهند. همچنین برای افزایش دقت مطالعه عوامل مداخله گری مانند سن، جنسیت و وزن بدن نیز بررسی شد. همچنین همه شرکت کنندگان در ابتلا و در مرحله فالوآپ، در تست ورزشی شرکت کردند.

محققان دریافتند آن دسته از افرادی که مقدار توده عضلانی شان در حد متوسط است، ۳۲ درصد کمتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. این نتیجه مستقل از سایر عوامل مربوط به سبک زندگی از جمله نوشیدن الکل، سیگار کشیدن، چاقی و فشار خون بالا بوده است.

اگرچه محققان نتوانستند اطلاعات دقیق تری درباره عادات افراد در انجام فعالیت ورزشی مقاومتی به دست آورند، اما نتایجی که از گروه کوچکی از این افراد به دست آمده نشان می دهد، ارتباط متوسطی میان قدرت عضلانی افراد و تعداد دفعات انجام این نوع ورزش ها وجود دارد.

به گفته آنجلیکا برلنتین، یکی از محققان اصلی در این مطالعه، افراد نمی توانند نتیجه ورزش مقاومتی را روی ترازوی حمام شان ببینند اما از نظر سلامتی این کار فواید زیادی برایشان خواهد داشت. انجام ورزش های مقاومتی اگرچه لزوما منجر به کاهش وزن بدن نمی شود اما می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش داده و همچنین حفظ توده عضلانی در بلندمدت باعث می شود که حرف بتواند در طول زندگی خود کارآمد و مستقل باقی بماند. اگرچه به گفته برلنتین هنوز مشخص نیست که انجام این ورزش ها، چند بار در هفته یا با چه شدتی می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد و مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است. اما او می گوید بر اساس نتایج به دست آمده حتی انجام «کم» فعالیت های ورزشی مقاومتی از اصلاً انجام ندادن آن بهتر است و البته برای بهره مندی از فواید این ورزش ها لازم نیست که حتما تمرینات قدرتی به صورت پیشرفته و با شدت بالا انجام شود. درواقع افراد برای اینکه ریسک خود را برای ابتلا به دیابت نوع دو کاهش دهند می توانند حرکات لانژ، پلانک یا اسکوات را تمرین کنند و پس از افزایش نسبی قدرت عضلانی می تواند تمرین با وزنه یا دستگاه های قدرتی را آغاز کرد.

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب