شاید به تازگی و بر اساس آزمایش قند خونی که انجام داده اید، به شما گفته اند که در معرض ابتلا به دیابت نوع دو قرار دارید، اما این به چه معناست؟ شاید هم فکر می کنید که بعضی از ریسک فاکتورهای ابتلا به دیابت نوع دو را دارید، اما هنوز مطمئن نیستید. در چنین شرایطی اولین قدمی که باید برای سلامتی تان بردارید، چیست؟

ریسک ابتلا به دیابت نوع دو به چهار سطح تقسیم می شود:

  • کم
  • افزایش یافته
  • متوسط
  • بالا
  • هر چه قدر ریسک شما بالاتر باشد، احتمال اینکه در ۱۰ سال آینده به دیابت مبتلا شوید نیز بیشتر است. آشنایی با عواملی که می تواند ریسک شما را برای ابتلا به این بیماری افزایش دهد، می تواند به شما کمک کند تا جلوی بیماری را بگیرید یا آن را به تاخیر بیندازید. به این عوامل ریسک فاکتورهای ابتلا به بیماری گفته می شود.

    ریسک پایین
    از هر ۱۰ نفری که ریسک «پایین»ی برای ابتلا به دیابت دارد، یک نفر طی ۱۰ سال آینده به این بیماری مبتلا می شود. اگر چه در این سطح، ریسک پایین است اما باید در آینده مراقب تغییراتی باشید که می توانند احتمال ابتلای شما را به دیابت افزایش دهند.

    ریسک افزایش یافته
    از هر ۱۰ نفری که ریسک ابتلای او دیابت «افزایش» یافته است، یک نفر طی ۱۰ سال آینده به این بیماری مبتلا می شود. اگر در این مرحله قرار دارید، باید به دنبال تغییر عوامل خطر باشید؛ آیا می توانید وزن یا اندازه دور کمرتان را کاهش دهید؟ هر تغییری که امروز در وضعیت سلامتی تان ایجاد کنید می تواند سلامتی شما را در آینده دگرگون کند.

    ریسک متوسط
    از هر ۷ نفری که ریسک «متوسط»ی برای ابتلا به دیابت دارد، یک نفر طی ۱۰ سال آینده به این بیماری مبتلا می شود. اگر ریسک شما برای ابتلا به دیابت در مرحله متوسط قرار دارد، بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد که در آینده نزدیک آزمایش قند خون تان را تکرار کنید. اگرچه شاید نتوانید بعضی از ریسک فاکتورها را تغییر داده یا از بین ببرید، اما اولین توصیه به شما کاهش وزن و اندازه درکمرتان خواهد بود.

    ریسک بالا
    از هر ۳ نفری که ریسک «متوسط»ی برای ابتلا به دیابت دارد، یک نفر طی ۱۰ سال آینده به این بیماری مبتلا می شود. افرادی که در این سطح قرار دارند، ممکن است بدون اینکه خودشان متوجه شوند، به دیابت مبتلا شوند. بنابراین چکاپ های دوره ای، ویزیت پزشک و انجام آزمایش خون دوره ای به این افراد توصیه می شود.

    منبع

    مستانه تابش

    مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

    مشاهده همه مطالب

    افزودن دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *