سبک زندگی سالم، کلید کنترل قند خون برای مبتلایان به دیابت است و ورزش و فعالیت بدنی یکی از مهم ترین اجزای آن. ورزش شکل های مختلفی دارد، اما این روزها یکی از انواع آن که تحت عنوان تمرینات High Interval Intensity Training (HIIT) شناخته می شود، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

 

تمرینات HIIT چیست؟

تمرینات تناوبی شامل چرخه ای تناوبی از تمریناتی با شدت بیشتر در یک بازه زمانی معین، با تمرینات با شدت پایین تر در مدت زمان مشخص است. به عنوان مثال اگر شما بخواهید بر اساس اصول کلی تمرینات HIIT پیاده روی کنید، باید ۲ دقیقه با سرعت بالا راه بروید و ۲ دقیقه با بیشترین سرعتی که برایتان ممکن است قدم بردارید. یادتان باشد که شدت تمرینات HIIT بر اساس توان شما تعریف می شود. به همین ترتیب شما می توانید از الگوی تمرینات HIIT در شنا، دوچرخه سواری و دویدن استفاده کنید.

 

تمرینات HIIT برای چه کسانی مناست است؟

HIIT برای افرادی مناسب است که توان انجام ورزش های هوازی را به طور پیوسته و با شدت متوسط رو به بالا ندارند، چون در طول زمان توان و استقامت قلبی – عروقی که نقش بسیار مهمی در سلامت دارد، افزایش می یابد.

علاوه بر این، زمانی که فرصت کافی برای ورزش کردن ندارید می توانید از شیوه تمرینی HIIT  برای افزایش اثربخشی تمرین و ایجاد تنوع استفاده کنید.

 

 

آیا تمرینات HIIT برای مبتلایان به دیابت مفید است؟

جالب است بدانید که تمرینات با شدت بالا، باعث افزایش استقامت قلبی عروقی هم در افراد دیابتی و هم افراد سالم می شود. همچنین در برخی از مطالعات که با حضور مبتلایان به دیابت نوع ۲ انجام شده، مشخص شده است که کنترل قند خون در گروهی که از تمرینات پر شدت تناوبی استفاده کرده بودند، بهتر از گروهی بوده است که تمرینات پیوسته با شدت متوسط انجام داده بودند. از طرف دیگر در مبتلایان به دیابت نوع ۱، تمرینات پر شدت تناوبی در مقایسه با تمرینات هوازی مداوم با شدت متوسط، ریسک کمتری برای افت قند خون یا هایپوگلایسمی ایجاد می کند.

 

تمرینات HIIT و چربی سوزی

یکی از مزایای مهم تمرینات HIIT تاثیر آنها در کاهش چربی های اضافه بدن است. تحقیقات نشان داده است که تمرینات پر شدت تناوبی در مقایسه با تمرینات با شدت متوسط و پیوسته در بیماران زن مبتلا به دیابت نوع ۲، منجر به کاهش قابل ملاحظه ای در چربی های شکمی شده است.

پس اگر قصد کاهش چربی های بدن، افزایش استقامت قلبی – عروقی و همچنین کنترل و کاهش قند خون تان را دارید، می توانید با نظر کارشناس ورزش از تمرینات تناوبی پر شدت بر حسب توان خود استفاده کنید و شاهد تاثیرات مثبت آن باشید.

اگر مبتلا به دیابت هستید، قبل از شروع تمرینات HIIT  به این نکات توجه داشته باشید:

  • قبل از شروع تمرین قند خون خود را کنترل کنید.
  • پیش از شروع ورزش یک میان وعده مناسب داشته باشید.
  • با در نظر گرفتن توان خود، شدت برنامه را افزایش یا کاهش دهید.
  • اگر با حرکات تمرینی به خوبی آشنا نیستید، از یک کارشناس یا مربی کمک بگیرید تا شکل درست انجام حرکات و سیستم تمرینی را به شما آموزش دهد.
  • در ابتدا از بازه های زمانی کوتاه تر برای انجام تمرینات پر شدت استفاده کنید و به مرور بازه زمانی را طولانی تر کنید.

 

منبع: diabetes.ca

 

پرنیان قاسمی

پرنیان قاسمی یک مربی حرفه ای بدن سازی و تی آر ایکس و کارشناس ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی است. خودش از 12 سال پیش در 4 رشته به صورت تخصصی ورزش می کند و از 8 سال پیش تا امروز هم مربی بوده است. از نظر او ورزش یعنی زندگی و برای بیمار مبتلا به دیابت چه چیزی بهتر از ورزشی که بتواند کیفیت زندگی اش را بالا ببرد. عاشق نقاشی و ساز زدن است و وقتی بدنسازی کار نمی کند، می توان در زمین اسکواش پیدایش کرد. او سخت معتقد است که هر جا و با هر امکاناتی می شود ورزش کرد حتی اگر فرد مبتلا به بیماری مزمنی مثل دیابت باشد

مشاهده همه مطالب