شرلی کینیرد، وبلاگ نویس و یکی از کاربران فعال اینستاگرام است که از ۲۰ سال پیش دچار دیابت شده، اما این بیماری باعث نشده که او خودش را از لذت هایی که دوستشان دارد محروم کند: غذاهایی خوشمزه!

تا سال ها، جوجه سرخ شده، بیسکوئیت، نان شیرمال و انواع و اقسام دسرهای شیرین، بخش اصلی رژیم غذایی شرلی و خانواده اش را تشکیل می داده و خودش به شوخی می گوید: «ما هیچ وقت با هیچ کربوهیدراتی مواجه نشدیم که دوستش نداشته باشیم!»

 

 

اما در سال ۱۹۹۹، دنیای خوشمزه شرلی یک دفعه نابود می شود چون نتیجه تست قند خون نشان می دهد که او دچار دیابت نوع دو شده است. در آن زمان او شغلی تمام وقت و بسیار پراسترس داشت و در طول ماه مجبور بود چندین بار به سفرهای کاری برود و این یعنی مصرف کلی غذای آماده و پرکالری رستورانی که باعث شده بود ۲۰ کیلو اضافه وزن پیدا کند. اما جواب آزمایش یک جور زنگ خطر بود؛ شرلی باید مساله سلامتی اش را جدی تر می گرفت و بهترین راهی که سراغ داشت این بود که رژیم غذایی اش را سالم تر کند.

او به سرعت دست به عمل زد؛ از کارشناس آموزش مسائل دیابت وقت گرفت تا بفهمد که باید چه انتخاب هایی غذایی داشته باشد تا بهتر بتواند قند خونش را کنترل کند: «چیزی که در زندگیم عوض شد، کم کردن کربوهیدرات و پروتئین های پرچرب و خوردن سبزیجات نشاسته ای بیشتر بود. خودم را از کره و خامه دور نگه داشتم و در عوض مصرف روغن زیتون را بیشتر کردم.

شرلی عاشق سفر کردن، رستوران رفتن و امتحان غذاهای جدید در شهرهای تازه بود ولی می دانست که اگر می خواهد قند خونش را کنترل کند و سالم بماند باید کمتر به غذاهای رستوران پز وابسته باشد.  بنابراین سعی کرد که بیشتر وعده های غذایی اش را در خانه تهیه کند،  نیمی از بشقابش را با سبزیجات پر آب غیر نشاسته ای مانند اسفناج و بروکلی پر کند و انتخاب های غذایی پرفیبر مثل کینوا و سیب زمینی شیرین را در اولویت قرار دهد.

دومین اقدام شرلی این بود که در رستوران و وقتی مجبور است به جاده بزند، غذاهای سالمتر را انتخاب کند، اما این کار آنقدرها هم ساده نبود و او بیشتر وقت ها مجبور بود به سالاد و سینه مرغ بسنده کند: «دلم نمی خواست با مایکروفر و توی اتاق هتل غذا بپزم.» بنابراین در ۹ ماه بعد، او حدود ۱۶ کیلو وزن کم کرد و توانست بدون دارو قند خونش را کنترل کند.

 

تغییری برای همیشه!

امروز شرلی صاحب یک وبلاگ به نام «Diabetic Foodie» و یک اکانت اینستاگرام است و دستورهای غذایی را با دیگران به اشتراک می گذارد که هم کاملا سالمند و هم خوشمزه. با این حال او تایید می کند که خوردن بیشتر وعده های غذایی خانگی و سالم آنقدرها هم ساده نیست: «این تغییر بزرگی برای من بود.» او به جای اینکه مدام به این فکر کند که در طول پرواز باید چی بخورد یا چه انتخاب هایی داشته باشد و…، شروع به آماده کردن منوی های غذایی سالم کرد. او هر هفته برای همه روزهای پیش رو نقشه می کشد و برنامه ریزی می کند، همه مواد اولیه مورد نیازش را یک جا می خرد و سه، چهار ساعت وقت می گذارد تا در آشپزخانه معجزه کند: «همه سبزیجاتی را که برای درست کردن غذا یا اسنک نیاز دارد، خرد می کنم و یک قابلمه بزرگ سوپ می پزم که برای یک هفته من و همسرم کافی است.» علاوه بر این شرلی ظرف های غذای ناهارش را هم یک جا آماده می کند تا در آخرین لحظه مجبور نشود تلفن را بردارد و به رستوران زنگ بزند.

 

 

برای شرلی، از قبل فکر کردن و برنامه ریزی کردن برای تهیه غذایی که قرار است بخورد، کلید اصلی موفقیت در پاکیزه نگه داشتن رژیم غذاییش است: «اگر ما (من و همسرم) از قبل برنامه داشته باشیم به آن می چسبیم، اما اگر برنامه ای در کار نباشد، توی یک دردسر درست و حسابی می افتیم.» به عبارت دیگر، اگر شرلی بداند که در خانه مواد اولیه خوراک بوقلمون تند آماده است، کمتر ممکن است به فکر پیتزا و غذای چینی آماده بیفتد.

 

 

یک روز در زندگی خوشمزه شرلی

حالا شرلی عاشق این است که توی آشپزخانه با مواد اولیه سر و کله بزند تا یک دستور غذایی جدید خلق کند و آن را توی وبلاگش منتشر کند. البته آن چیزی که شرلی هر روز می خورد، آنقدرها هم عجیب و غریب نیست. او معمولا سراغ غذاهایی می رود که قبلا امتحانشان را پس داده اند، چون این طوری راحت تر می تواند مطابق برنامه دیابتی اش پیش برود. صبحانه شرلی شامل جوی دو سر، بلوبری و شیر بادام همراه با تخم مرغ سفت، میوه یا پنیر کاتیج و بلوبری و آجیل است.

برای ناهار شرلی معمولا باقی مانده پروتئین شامش را همراه با یک نوع سالاد می خورد و برای شام هم همراه همسرش جوجه، ماهی و میگو آماده می کند که کنارش سالاد و سبزیجات غیر نشاسته ای مثل بروکلی و گل کلم سرو می شود. البته بعضی وقت ها هم غلات کامل وارد برنامه غذایی او می شود مانند برنج قهوه ای و… .

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب