تخم مرغ یک منبع غذایی کم کربوهیدرات با شاخص گلایسمیک بسیار پایین است که این ماده غذایی را به انتخابی مطمئن برای تامین پروتئین مورد نیاز مبتلایان به دیابت تبدیل می کند.

انجمن دیابت آمریکا، تخم مرغ را یک ماده غذایی مناسب برای مبتلایان به دیابت می داند. با توجه به شاخص گلایسمیک پایین، تخم مرغ تاثیر کمی روی قند خون این بیماران دارد.

خیلی از افراد موقع انتخاب تخم مرغ به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه شان، نگگران مقدار کلسترول موجود در تخم مرغ هستند. در حالیکه متخصصان می گویند مصرف متعادل تخم مرغ در طول هفته می تواند به پایین آمدن کلسترول خون کمک کند.

 

ارتباط بین تخم مرغ و دیابت

متخصصان به افراد مبتلا به دیابت توصیه می کنند که تخم مرغ را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه شان بگمجانند. دیابت می تواند روی تعادل کلسترول بد LDL و کلسترول خوب HDL خون اثر بگذارد. ابتلا به دیابت می تواند افراد در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دهد. بعضی افراد نگرانند که مصرف تخم مرغ می تواند باعث افزایش سطح کلسترول خون شده و در نتیجه ریسک ابتلا به دیابت را بالا ببرد. انجمن دیابت آمریکا به افراد توصیه می کنند که روزانه کمتر از ۳۰۰ میلی گرم کلسترول مصرف کنند.

میزان کسترول موجود در تخم مرغ نسبتا بالاست به طوریکه هر یک عدد تخم مرغ بزرگ تقریبا ۲۰۰ میلی گرم کلسترول دارد، اما مطالعات جدید نشان داده است که مصرف تخم مرغ می تواند تاثیر کمی روی کلسترول تام خون داشته باشد. درواقع خطر اصلی مصرف مواد غذایی سرشار از چربی اشباع است که می تواند کلسترول خون را بالا ببرند. این مواد غذایی شامل انواع شیرینی ها، دسرها، کوکی ها و اسنک های فراوری شده است.

در مطالعه ای که نتایج آن در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، مشخص شده است که مصرف منظم تخم مرغ می تواند باعث بهبود قند خون ناشتا در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و پیش دیابت شود. همچنین محققان می گویند به نظر می رسد مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ می تواند باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری دیابت شود.

همچنین مطالعه دیگری در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع دو که رژیم غذایی سرشار از تخم مرغ دارند، دچار اختلال در چربی خون نمی شوند.

 

 

مصرف تخم مرغ و بهبود حافظه

تخم مرغ حاوی ماده ای به نام «کولین» است که می تواند باعث بهبود حافظه و خلق و خو شود. تخم مرغ یکی از مغذی ترین غذاهای روی کره زمین است که در مقابل ارزش غذایی بالا، کالری کمی هم دارد. مواد غذایی پرپروتئین از جمله تخم مرغ به شما کمک می کنند تا احساس سیری طولانی تری داشته باشید و این برای بیماران مبتلا به دیابت که مشکل اضافه وزن دارند، بسیار مهم است.

تخم مرغ از نظر پروتئینی کامل است؛ این یعنی همه ۹ آمینواسیدی را که بدن نمی تواند تولید کند، در خود گنجانده است.

 

ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ بزرگ

۶٫۲۵ گرم پروتئین

۴٫۷۴ گرم چربی

۰٫۳۵ گرم کربوهیدرات

۷۲ کالری

۰ گرم فیبر

اگرچه بخش عمده پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن ذخیره شده، زرده تخم مرغ حاوی مقادیر بالای چربی های مفید، ویتامین های آ، دی، ای، کا و انواع آنتی اکسیدان ها مانند لوتئین است. علاوه بر این تخم مرغ منبع خوب ویتامین ب ۱۲ و مواد معدنی مهم مانند آهن، مس و روی است.

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب