آیا تا به حال دکترتان درمورد خطر بالای ابتلا به بیماری های قلبی به شما هشدار داده است؟ آیا اخیرا سابقه ی حمله ی قلبی داشته اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، خطر حمله ی قلبی مجدد و سکته ی مغزی در شما بیشتر است. اما شما می توانید با رعایت موارد ذکر شده خطر ابتلا به بیماری های قلبی و یا سکته ی مغزی را به حداقل برسانید.

چه عواملی موجب بیماری های قلبی می شود؟

بیماری های قلبی زمانی رخ می دهند که رگ های خونی شامل شریان ها، رگ ها و مویرگ هایی که قلب از طریق آنها خون را به اعضای مختلف بدن انتقال میدهد، باریک شده و یا به خاطر لخته ی خون مسدود گردد. اگر لخته خون درون یکی از رگهای تغذیه کننده خود بافت قلب تشکیل شده و منجر به انسداد این رگ خونی شود ، شما دچار حمله ی قلبی خواهید شد و اگر جریان خون به سمت مغز شما مسدود گردد شما دچار سکته ی مغزی خواهید شد.

از طریق چه روش هایی می توانم از بیماری قلبی جلوگیری کنیم؟

هر چقدر میزانABCهای شما به اهداف مورد نظر نزدیکتر باشد ، شانس بیشتری دارید تا از بیماری های قلبی، حمله ی قلبی و یا سکته ی مغزی جلوگیری کنید.

A به معنای A1C است:

A1c نشان دهنده‌ی میانگین قند خون سه ماهه اخیر شما می‌باشد و به صورت درصد بیان میشود.
با دکتر در مورد بهترین هدف A1C صحبت کنید. آخرین نتایج خود و اهداف مشخص شده در را جدول زیر بنویسید.

B به معنای فشار خون است:

فشار خون شدت و قدرت حرکت خون در درون رگ های خونی شما را نشان می دهد. هنگامیکه فشار خون شما بالاست، قلب شما سخت تر از حالت معمول کار می کند. آخرین نتایج خود را در جدول زیر ثبت کنید.

Cبه معنای میزان کلسترول است:

کلسترول بازگوکننده میزان چربی موجود در خون شماست. بعضی از انواع آن مانند کلسترول HDL ، به محافظت از قلب شما کمک می کنند. سایرین، مانند کلسترول LDL ، می تواند رگهای خونی شما را مسدود کرده و منجر به بیماری های قلبی شوند. تری گلیسیریدها نوع دیگری از چربی خون می باشند که خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می دهند.
با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی باید کلسترول خود را چک کنید و اینکه آیا دارویی نیاز دارید ، صحبت کنید.

چگونه می توانم ABC خود را مدیریت کنم؟

شما می توانید با رعایت کردن موارد زیر به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنید:

  • انتخاب تغذیه ی مناسب
  • کاهش وزن در صورت لزوم
  • تمرین و فعالیت بدنی
  • ترک سیگار
  • استفاده از دارو در صورت لزوم

انتخاب تغذ یه ی مناسب

این که بدانید که چه چیزی را و به چه مقدار باید بخورید، اهمیت بسزایی در میزان قند خون، فشار خون و سطح کلسترول شما دارد. در زیر روش هایی در مورد گزینش هوشمندانه ی مصرف مواد غذایی آمده است.
تغییر در تغذیه و میزان مصرف مواد غذایی می تواند تغییر اساسی در قند خون، فشار خون و سطح کلسترول شما ایجاد کند.

• استفاده از چربی های اشباع (گوشت چرب، پوست مرغ، کره، شیر با چربی ۲% و یا بستنی، پنیر، روغن پالم، روغن نارگیل) را به حداقل برسانید.
• نمک کمتری مصرف کنید (نمک با عنوان سدیم نیز نامیده می شود)
• در هر روز حداقل ۵ واحد میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید
• در هفته ۲-۳ بار ماهی مصرف کنید. ماهی را انتخاب کنید که از نظر چربی قلب شما را محافظت کند.

وزن خود را کاهش دهید و یا از روش های زیر استفاده کنید تا دچار اضافه وزن نشوید

• چربی و کالری زیاد را کنار بگذارید
• مواد غذایی را در وعده های کم حجم تری بخورید
• فعالیت بدنی و فیزیکی را نسبت به قبل افزایش دهید

فعالیت فیزیکی داشته باشید

• تصمیم بگیرید که ۳۰ دقیقه فعالیت فیزیکی انجام دهید مثلا ۵ روز در هفته نیم ساعت پیاده روی سریع داشته باشید.
• اگر سیگاری هستید و یا از سیگار الکتریکی استفاده می کنید آن را ترک کنید
• از پزشک خود کمک بخواهید و یا با مرکز ترک دخانیات تماس بگیرید

استفاده از دارو

• دارو به شما کمک می کند تا به استانداردهای معین شده دست یابید تا خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. پزشک شما می تواند بگوید که مصرف چه داروهایی برای شما بهتر است.