از وقتی به دیابت مبتلا شدید لب به بستنی نزدید و دلتان برای طعم شیرین و خنک خامه ای آن لک زده است؟ فکر می کنید به خاطر اینکه قند خونتان را کنترل کنید باید برای همیشه عطای بستنی را به لقایش ببخشید و دورش یک خط قرمز پررنگ بکشید؟ یا شاید هم جزو آن دسته از افرادی هستید که هر بار می گویند «همین یکی!» و هر بار هم نمی توانند سر قولشان بمانند و آن قدر بستنی می خورند تا در نهایت قند خونشان مثل یک دریای طوفانی به هم بریزد؟ فرقی نمی کند که بستنی جزو خوراکی های محبوبتان هست یا فقط هر چند وقت یکبار سراغش می روید، به عنوان یک فرد مبتلا به دیابت بهتر است بدانید که بستنی چطور می تواند روی قند خون شما تاثیر بگذارد و بهترین بستنی برای شما چه نوعی است.

 

هر سروینگ بستنی یعنی چقدر؟

اغلب بستنی هایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد حاوی شکر هستند و به همین خاطر هم هست که اغلب مبتلایان به دیابت سعی می کنند از مصرف آن پرهیز کنند. و درست به همین دلیل اولین نکته ای که موقع انتخاب بستنی باید به آن دقت کنید این است که بستنی که می خواهید بخورید چقدر قند دارد.

هر ۴ گرم قند یا شکر معادل یک قاشق چای خوری است. هر قدر میزان شکر موجود در بستنی بیشتر باشد یعنی کربوهیدرات بیشتری هم دارد.

هر بستنی که حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات باشد معادل یک سروینگ کربوهیدرات در رژیم غذایی روزانه است باید در محاسبه کل کروبوهیدرات مصرفی روزانه برای هر فرد لحاظ شود (این رقم در افراد مختلف بسته به سن، جنس، قد، وزن و وضعیت سلامتی شان متفاوت است).

پروتئین و چربی که در بستنی وجود دارد باعث می شود که سرعت جذب قند بستنی در بدن کمتر باشد. بنابراین انتخاب بستنی هایی که پروتئین و چربی بالاتری داشته باشد، برای دیابتی ها انتخاب بهتری در مقایسه با بستنی های کم چرب است.

بهترین اندازه وعده بستنی برای یک فرد مبتلا به دیابت، کمترین مقدار آن است که تقریباً معادل نصف فنجان است. ولی اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم، اغلب افراد مقدار بستنی بیشتری در هر وعده مصرف می کنند.

 

نکاتی که موقع انتخاب بستنی باید به آن دقت کنید

بهترین نوع بستنی برای مبتلایان به دیابت آن نوعی است که کمترین میزان قند را داشته باشد و البته قند مصنوعی نیز به آن اضافه نشده باشد. برای اینکه بدانید بستنی که انتخاب کردید چقدر قند یا شکر دارد، بهتر است به جدول ترکیبات آن نگاهی کمتر از

برای یک بیمار مبتلا به دیابت بهترین نوع بستنی، باید کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات در نصف فنجان داشته باشد.

 

برچسب های غذایی که شما را به خطا می اندازد!

از آنجا که بستنی های مختلفی در بازار وجود دارد که اطلاعات روی بسته بدنی شان می تواند شما را به اشتباه بیندازد باید این نکته را به خاطر داشته باشید که حتی بستنی های که رویشان نوشته شده «کم شکر» یا آنهایی که اعدا می کنند نصف کالری بستنی های معمولی را دارند، همچنان ممکن است مقدار کربوهیدرات یا قند بیشتری از آنچه برای یک فرد مبتلا به دیابت لازم است داشته باشند.

 

میزان پروتئین و چربی موجود در بستنی

میزان پروتئین و چربی موجود در بستنی به طور مستقیم روی این مساله قند به چه سرعتی جذب بدن می شود، تاثیر می گذارد. به طور کلی، اگر چربی و پروتئین موجود در بستنی بالاتر باشد، قند با سرعت کمتری جذب بدن می شود.

 

چطور بستنی را در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید

میزان بستنی که یک فرد مبتلا به دیابت باید در طول روز مصرف کند، باید شامل ۲۰ گرم کربوهیدرات یا کمتر باشد. این تقریباً معدال یک واحد یا سروینگ کربوهیدرات مجاز روزانه است. بنابراین اگر به عنوان یک بیمار مبتلا به دیابت می خواهید بستنی بخورید، باید مطمئن شوید که در یکی از وعده ها یا میان وعده های دیگر کربوهیدرات صرفه جویی کرده اید. جایگزین کردن کاهو به جای نان در کنار سینه مرغ گریل شده یا جوجه کبابی که برای شام آماده کردید می توانید این کمک را به شما بکند.

بستنی علاوه بر کربوهیدرات، چربی اشباع زیادی زیادی دارد و چون بیماران مبتلا به دیابت در معرض بیماری قلبی و… نیز هستند بنابراین اگر می خواهید بستنی بخورید باید مطمئن شوید که آن روز غذاهای پرچرب را از رژیم غذایی روزانه تان حذف کرده اید.

 

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب