فکرش را بکنید بیشتر از یک میلیارد نفر هر روز صبح از خواب بلند می‌شوند و بوی قهوه را در منزل راه می‌اندازند و صبح‌شان را با این نوشیدنی جادویی – ادامه مطلب را که بخوانید جادوی قهوه بیشتر دستتان می‌آید – شروع می‌کنند. اصلا مگر نوشیدنی محبوب‌تر از قهوه هم وجود دارد؟! یکی از بهترین منابع کافئین که خستگی را از بین می‌برد. ولی جز برای سرحال شدن هم می‌شود از قهوه استفاده کرد؟ مثلاً برای لاغری؟

شاید برای شما جالب باشد که بدانید هر ۴۰۰-۱۰۰ میلی‌گرم کافئینی که در روز وارد بدن می‌شود، می‌تواند متابولیسم یا همان سوخت و ساز پایه بدن را ۵-۱۰ درصد بالا ببرد. خب، شاید با خودتان بگویید مگر فقط قهوه است که کافئین دارد؟ اینجاست که مزیت قهوه رو می‌شود، یعنی داشتن اسید کلی نرژیک و N- متیل پیریدون. درست است که این ترکیبات اسم سختی دارند، ولی اگر بدانید برای بدنتان چه کاری انجام می‌دهند، محال است فراموششان کنید! درواقع اسید کلی نرژیک و N- متیل پیریدون باعث می‌شوند که شما نیم تا ۳ ساعت بعد از خوردن قهوه اشتها یا میل به خوردن کمتری را احساس کنید.

علاوه بر همه کمک‌هایی که قهوه می‌تواند به کاهش وزن بکند، یک خصوصیت جادویی دیگر هم دارد و آن هم پیشگیری از دیابت نوع دو است. درواقع هر یک لیوان اضافه قهوه‌ای که در طول روز می‌خوریم، می‌تواند تا ۶ درصد خطر دیابت را کم کند.

خب حالا می‌رسیم به بحث شیرین کالری برای عشاق کالری‌شماری! خودِ قهوه صفر کیلوکالری انرژی دارد. در حالیکه نسکافه‌های آماده سه در یک، ۷۵ تا ۱۴۰ کالری انرژی دارند و نسکافه‌های دو در یک، ۴۵ تا ۶۰ کالری. هر یک فنجون لاته‌ای هم که می‌خورید، ۱۴۰ کالری انرژی به بدنتان می‌رساند. از آن طرف انرژی هر یک قاشق مرباخوری کافی میت معمولی و رژیمی که به قهوه اضافه می‌کنید، به ترتیب ۱۱ و ۸ کیلو کالری است. پس اگر دنبال مزایایی قهوه برای کاهش وزن هستیم، بهتر است که ۲ تا ۴ لیوان قهوه در روز بخوریم و دور کافی میت و شکر خط بکشیم یا حداقل مراقب مجموع کالری دریافتی روزانه‌مان از این منبع باشیم.

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب