چاقی شکمی یکی از آن اعصاب خردکن‌هایِ اساسی است و البته که نمی‌شود از تاثیرش روی افزایش ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی گذشت. تقریبا همه ما یک بار از جلوی آیینه رد شدیم و دستی به شکم‌مان کشیدیم و فکر کردیم، آرزو کردیم یا قصد کردیم که از شرش خلاص بشویم. خب، برای رسیدن به این هدف چه تغییری در رژیم غذایی لازم است؟ یا شاید بهتر است این طور بپرسم که چه چیزی در رژیم غذایی هست که می‌تواند دور شکم‌مان را بزرگتر کند؟ چربی‌های ترانس یکی از همان هاست (که احتمالا اسمش را در تبلیغات تلویزیونی بعضی روغن‌ها شنیدید که گوینده با حرارت توی میکروفون داد می‌زند بدون چربی ترااااانس!). چربی ترانس به طور طبیعی هم وجود دارد، اما منبع اصلی آن غذاهایی است که حاوی این چربی هستند. کدام غذاها؟ خب اول باید بدانیم چربی ترانس کی و چطور به وجود می آید.

وقتی در صنعت به روغن گیاهی هیدروژن اضافه بشود، اسیدهای چرب ترانس به وجود می‌آیند. این کار را انجام می‌دهند تا مدت زمان ماندگاری روغن بالا برود. خب، شاید ما روغن هیدروژنه نخوریم، ولی محصولات تهیه‌شده از آن چطور؟ انواع شیرینی‌ها، بیسکوئیت‌ها، کراکر، دونات، غذاهای آماده یخ‌زده، پاپ کورن آماده و… .

مطالعه‌های مختلفی روی تاثیر چربی‌های ترانس روی چاقی شکمی انجام شده که نشان می‌دهد اگر مصرف خوراکی چربی‌های ترانس زیاد بشود، به مرور ما هم باید سراغ لباس و به خصوص شلوارهای گشادتر برویم! یکی از این مطالعه‌ها که تقریباً اولین آنهاست (سال ۲۰۰۷) نشان داد چربی‌های ترانس هم چاقی شکمی را بیشتر می‌کنند و هم باعث تغییر در توزیع چربی در بدن می‌شوند، به طوری که چربی از باقی بخش‌ها هم در اطراف شکم ذخیره می‌شود.  در دو تا مطالعه Health Professional’s Follow-up Study و Nurses’ Health Study هم که به ترتیب فالوآپ‌های ۹ و ۸ ساله داشتند مشخص شده، آنهایی که در بلندمدت از محصولات با چربی ترانس در رژیم غذایی‌شان استفاده می‌کنند، دور شکم بزرگتری دارند – صرف نظر از اینکه در محدوده وزن طبیعی هستند یا اضافه وزن و چاقی.

پس یعنی بیسکوئیت و شیرینی و… نخوریم؟ تعادل را رعایت کنید، «بیشتر وقت‌ها» سراغ غذاهای سالم‌تر با چربی ترانس کمتر بروید، محصولات تازه و خانگی را جایگزین غذاهای آماده و یخ‌زده کنید و «هر چند وقت» یک بار سراغ شیرینی یا بیسکوئیت بروید و از خوردنشان لذت ببرید نه همیشه.

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب