عید نوروز باعث شده چند کیلو اضافه وزن پیدا کنید و حالا دنبال پیدا کردن یک راه‌ حل ورزشی برای خلاص شدن از شر این چاقی هستید؟ مدت‌هاست از اضافه وزن موضعی در ناحیه شکم و پهلو و… رنج می‌برید و می‌خواهید با افزایش فعالیت بدنی‌تان اندامی متناسب داشته باشید؟ شاید هم وقتی روی ترازو می‌روید از وزنتان راضی هستید یا وقتی جلو آینه قرار می‌گیرد، با تصویر خودتان مشکلی ندارید ولی می‌خواهید ورزش کنید تا جلوی اضافه وزن را در آینده بگیرید؟ در این شرایط سراغ چه نوع ورزشی می‌روید؟ شاید تا چند سال پیش فقط ایروبیک و بدن‌سازی مطرح بود، ولی امروز انواع و اقسام کلاس‌های ورزشی از زومبا گرفته تا تی ‌آر ایکس و یوگا و… در باشگاه‌ها برگزار می‌شود و حالا سوال اینجاست که کدامیک از این ورزش‌ها زودتر می‌تواند شما را به هدفتان برساند و اندامی متناسب برایتان بسازد؟

 

تی آر ایکس

ورزش کردن با طناب این روزها محبوب نشده بلکه از قرن ۱۹ میلادی روی بورس بوده است اما اولین بار رندی هتریک، تکاور نیروی دریایی آمریکا بود که حرکات ورزشی Total Resistance exercise را ابداع کرد. اصول کلی این ورزش شامل انجام یک سری حرکات بدنی همراه با تسمه و بندهای خاص است و ورزشکار برای انجام این حرکات باید از نیروی بدنی‌اش کمک بگیرد. اما مساله اصلی اینجاست که تی آر ایکس به تنهایی شاید نتواند منجر به کاهش وزن دلخواه شود و لازم است که حتما در کنار تی آر ایکس، یک ورزش هوازی از جمله پیاده‌روی، دویدن و تردمیل را هم امتحان کنید تا بتوانید به وزن دلخواهتان برسید. یکی از فواید اصلی این ورزش این است که به شما کمک می‌کند تا بدنی انعطاف‌پذیر پیدا کنید و همچنین تعادل بدنی‌تان به شکلی قابل ملاحظه افزایش پیدا کند.

یکی دیگر از محاسن ورزش تی‌ آر ایکس این است که ورزشکار را کمتر از سایر فعالیت‌های بدنی در معرض خطر آسیب‌های ورزشی قرار می‌دهد چون در این نوع فعالیت ورزشی ما فقط با نیروی بدن خود ورزشکار و یک سری تسمه یا طناب طرف هستیم و از وزنه و… خبری در ورزش تی آر ایکس نیست البته تصور نکنید که چون قرار نیست در این ورزش دنبل بزنید، تی آر ایکس تاثیری روی افزایش حجم عضلاتتان ندارد چون مطالعاتی که اخیرا انجام شده است نشان داده است این فعالیت ورزشی می‌تواند توان عضلانی ورزشکار و حجم ماهیچه‌های او را به اندازه ورزش‌ها و تمرین‌‌هایی که با وزنه انجام می‌شود، بهبود بدهد و از این نظر کاملا با وزنه زدن قابل رقابت است.

اگر پیش از این آسیبی به کمرتان وارد شده است حتما پیش از شروع ورزش تی آر ایکس، با یک متخصص پزشکی ورزشی مشورت کنید تا معاینات کامل برای شما انجام شود و ببینید که آیا اصلا برای انجام تی آر ایکس آماده هستید یا خیر. فراموش نکنید که این ورزش به نیروی زیادی در ناحیه میان‌تنه نیاز داشته و به کمر و شکم فشار می‌آورد. همچنین اگر قصد لاغر شدن دارید، علاوه بر تمرکز بر ورزش تی آر ایکس، یک فعالیت بدنی هوازی را نیز شروع کنید.

 

پیلاتس

حرکات ورزشی پیلاتس اولین بار در اوایل قرن بیستم میلادی توسط جوزف پیلاتس ابداع شد و به سرعت در جهان به ویژه کشورهایی مثل آمریکا و کانادا رواج پیدا کرد به‌طوریکه بر اساس آمارهای منتشر شده تا سال ۲۰۰۵ میلادی بیش از ۱۱ میلیون نفر در آمریکا به این ورزش می‌پرداختند و تا آن زمان ۱۴۰۰۰ مربی به طور حرفه‌ای به آموزش پیلاتس در این کشور می‌پرداختند.

جوزف پیلاتس پژوهشگر فرهنگ ورزشی بود و در خانواده‌ای ورزشکار در موشن گلادباخ آلمان به دنیا آمد. پدر او یک ژیمناستیک‌کار شناخته شده بود که جوایز جهانی نیز کسب کرده و مادرش طبیعت‌گرا بود. او از دوران کودکی با انواع وو اقسام ورزش‌های شرقی و غربی از جمله مدیتیشن و یوگا، ژیمناستیک، بوکس، کشتی و ورزش‌های سنتی یونانی آشنا شد. پیلاتس در کتاب خود با عنوان «بازگشت به زندگی از طریق کنترولوژی» پیلاتس را هنر انجام یکسری حرکات کنترل شده معرفی می‌کند که باید به عنوان تمرین ورزشی و نه یک روش درمانی در نظر گرفته شود. او می‌گوید با انجام حرکات پیلاتس به مرور زمان انعطاف‌پذیری و استقامت کل بدن بالا می‌رود و اینورزش نیازمند توجه به شیوه تنفس، تمرکز بر ناحیه مرکزی بدن، بهبود هماهنگی عضلات و افزایش تعادل بدن است.

حرکات ورزشی پیلاتس یکی از بهترین فعالیت‌های بدنی است که به افراد چاق یا دارای اضافه وزن یا آنهایی توصیه می‌شود که از درد کمر و ضعف عضلات شکمی رنج می‌برند و هر چند به خودی خود نمی‌تواند کاهش وزن شدیدی ایجاد کند اما بسته به شدت انجام حرکات ورزشی، می‌تواند به چربی‌سوزی کمک کند. تخمین زده می‌شود که فرد با انجام حرکات پیلاتس در سطوح پیشرفته در هر ۵ دقیقه، حدود ۳۰ کالری می‌سوزاند بنابراین انجام مداوم این ورزش به اندازه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز می‌تواند به شما کمک کند تا چیزی حدود ۱۵۰ تا ۳۰۰ کالری بسوزانید. اما توجه داشته باشید که این کالری‌سوزی منحصر به زمانی است که حرکات پیلاتس با شدت بالا انجام شودوگرنه مبتدی‌هایی که تازه پیلاتس را شروع کرده‌اند تغییرات چندانی در تعداد ضربان قلب و در نتیجه چربی‌سوزی تجربه نمی‌کنند. اگر به دلیل درد مفاصل امکان پیاده‌روی ندارید یا عادت به ورزش نداشتید و در حال حاضر آمادگی بدنتان پایین است و اگر می‌خواهید نقص گودی کمرتان را جبران کنید، در انجام پیلاتس شک نکنید.

 

زومبا

در حال حاضر زومبا یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های فیتنس و تناسب اندام در دنیا محسوب می‌شود که توسط یک طراح حرکات موزون کلمبیایی در طول سال‌های ۱۹۹۰ ابداع شده و در آن علاوه‌بر یک سری حرکات موزون، حرکاتی نظیر اسکات و لانژ و… نیز گنجانده شده است. هم اکنون بیش از ۱۵ میلیون نفر در بیش از ۱۸۰ کشور دنیا به طور هفتگی در کلاس‌های آموزش زومبا شرکت می‌کنند. بهره‌گیری از حرکات موزون و پرانرژی بودن این ورزش یکی از دلایل اصلی محبوبیت روزافزاون این نوع فعالیت بدنی بین مردم است چون بیشتر از اینکه شبیه ورزش باشد، یک نوع سرگرمی مفرح و شادی‌بخش است. زومبا جزو ورزش‌های هوازی یا ایروبیک تقسیم‌بندی می‌شود با این حال اگر می‌خواهید در این ورزش به موفقیت برسید باید عضلات قوی و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشید.

زومبا می‌تواند انتخابی خوب برای افرادی باشد که قصد چربی‌سوزی و کاهش وزن دارند چون کالری‌سوزی به دنبال انجام حرکات زومبا نسبتاً بالاست. به عنوان مثال شما با انجام ۱۵ دقیقه حرکات زومبا می‌توانید چیزی حدود ۱۵۰ کالری بسوزانید. با این حال پیش از شروع این ورزش برای رسیدن به وزن ایده‌آل باید یک سری نکات را به دقت رعایت کنید به خصوص اگر دچار بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی دیابت و دردهای مفصلی هستید. در شرایطی که فرد به دیابت مبتلا باشد یا از سایر بیماری‌های متابولیک رنج ببرد و یا اسیبی در زانو، مچ پا و… داشته باشد، می‌تواند انواع دیگر ورزش زومبا مثل زومبای طلایی یا گلد یا زومبای آبی را امتحان کند. همچنین داشتن کفش مناسب برای انجام حرکات زومبا از اهمیت بالایی برخوردار است چون این ورزش هم شدت بالایی دارد و هم ترکیبی از حرکات جانبی مکرر دارد بنابراین موقع ورود به کلاس زومبا باید کفش مخصوص پیاده‌رویتان را کنار بگذارید و از یک کفس نرم استفاده کنید تا به خودتان آسیب نزنید.

 

حلقه

تقریبا همه ما در کودکی هولاهوپ داشتیم و اصلا فکر نمی‌کردیم کع بازیچه دوران کودکی‌مان امروز تا این اندازه محبوب شود. البته این محبوبیت نه فقط بین کودکان، بلکه بین بزرگترهایی دیده می‌شود که از مشکل چاقی و اضافه وزن موضعی رنج می‌برند و می‌خواهند با حلقه زند، پهلو و شکمی صاف و متناسب داشته باشند. حلقه زدن مثل خیلی از ورزش‌های دیگر از جمله پیاده‌روی، دویدن، استفاده از تردمیل، حرکات موزون و… در دسته ورزشه‌های ایروبیک طبقه‌بندی می‌شود و اگر با شدت و زمان ککافی انجام شود مثل هر ورزش هوازی دیگری می‌تواند به سوزانده شدن چربی‌هایی کمک کند که اطراف شکم و پهلویتان تجمع پیدا کرده‌اند. حلقه زدن اگر قرار است منجر به کاهش اندازه دور کمر شود باید با شدت مناسب انجام شود یعنی مثل هر نوع ورزش هوازی دیگری تعداد تنفس شما و ضربان قلبتان را در دقیقه بالا ببرد به طوریکه وقتی در حال حلقه‌ زدن هستید نتوانید به راحتی صحبت کنید و لازم باید چند دقیقه صبر کنید و نفس بگیرید تا بتوانید حرف بزنید. البته بهتر است از ابتدا با این شدت شروع به ورزش نکنید، بلکه به مرور زمان و شد حلقه زدن را بالا ببرید و به ۲۰۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هر هفته برسانید هر چند توصیه بهتر این است که به جای تمرکز روی حلقه زدن، سایر ورزش‌های هوازی را نیز با این فعالیت بدنی همراه کنید.

 

مستانه تابش

مشاهده همه مطالب