در یک مطالعه متا آنالیز بزرگ مشخص شده است که تدوام در مصرف مواد غذایی با منشا گیاهی می تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد.

اطلاعات به دست آمده از هزاران شرکت کننده در این مطالعه حاکی از تاثیر مثبت رژیم غذایی گیاهی بر دیابت نوع دو بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC)، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در این کشور مبتلا به دیابت نوع دو و پیش دیابت هستند – وضعیتی که می تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع دو شود.

یکی از ریسک فاکتورهای اصلی دیابت نوع دو که شایع ترین نوع این بیماری نیز هست، رژیم غذایی روزانه است. اگرچه از ریسک فاتور کامل قابل تغییر بوده و هر فرد با پیروی از رژیم غذایی مناسب و عادات غذایی سالم می تواند ریسک خود را برای ابتلا به این بیماری متابولیک پایین بیاورد.

در سال های اخیر مطالعات مختلف نشان داده است که پیروی از انواع رژیم های غذایی گیاهی می تواند به شکل قابل توجهی ریسک ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

در حال حاضر گروهی از محققان دانشگاه هاروارد در یک متا آنالیز به این نتیجه رسیده است که ارتباط مستقیمی میان نوع رژیم غذایی و کاهش ریسک ابتلا به دیابت وجود دارد.

در این مطالعه ۳۰۷۰۹۹ نفر شرکت داشتند که ۲۳۵۴۴ نفر از این افراد دچار دیابت بوده اند.

دکتر فرانک کویین، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: در سال های اخیر رژیم غذایی گیاهی محبوبیت زیادی پیدا کرده است بنابراین بررسی ارتباط میان این نوع برنامه های غذایی و ریسک ابتلا به دیابت اهمیت زیادی دارد. نتایج این مطالعه به تازگی در ژورنال JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

در این مطالعه تاثیر مصرف بلند مدت رژیم غذایی بر پایه محصولات گیاهی ماننذ غلات، میوه ها، سبزیجات، حبوبات و آجیل ها و کاهش مصرف قند و شکر و سیب زمینی مورد بررسی بوده است.

محققان در این مطالعه دریافتند به طور کلی افردی که به صورت جدی تر از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند، ۲۳ درصد ریسک کمتری برای ابتلا به دیابت نوع دو دارند.

 

منبع: medicalnewstoday

 

مستانه تابش

مستانه تابش یک مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی و ورزش تمام‌وقت و یک نویسنده نیمه‌وقت در حوزه سلامتی، تغذیه و چاقی است. او بیشتر از 10 سال است که در زمینه چاقی، چاقی مفرط و دیابت فعالیت می‌کند و در حال حاضر در حال اتمام دوره دکتری تخصصی خود در زمینه فیزیولوژی و تغذیه ورزشی است. طرفدار این ایده است که برای کنترل قند خون محدود لازم نیست، «هوشمندانه خوردن» چاره کار است! عاشق دوچرخه‌سواری و گل و گیاه است و در زمان‌های آزادش سعی می‌کند با نوشتن در دنیای مجازی به بعضی از شایعه‌هایی تغذیه‌ای که خیلی‌ها باورشان دارند، پاسخ بدهد.

مشاهده همه مطالب